Nederland wil rookvrije perrons, wat wil België?

01.08.2019

Nederland is klaar voor 100% rookvrije stations. Spoorwegbeheerder ProRail wil zo snel mogelijk roken verbieden op de laatste plaatsen waar het nu nog kan: de specifieke rookzones in niet-overdekte plaatsen. De organisatie komt zo tegemoet aan de wensen van een overgroot deel van de reizigers, die overlast ervaren van rokende medereizigers.

“Het is tijd om de discussie rond roken in stations op te starten.” ProRail wil niet wachten tot de politiek groen licht geeft. Neen: ze schiet zelf in actie. De laatste rookzones moeten verdwijnen. Dat lees je op de website van ProRail en in De Telegraaf. 

Onze Noorderburen zijn ermee bezig, maar wat doet België?

De NMBS zet zich al even in voor rookvrije perrons. Zo zijn er de kleurrijke borden in treinen waarop figuurtjes reizigers aansporen om hoffelijk en beleefd te zijn voor anderen. Op één daarvan roept het figuurtje Thierry reizigers op om ook de perrons rookvrij te houden. Bij ons mag overal op de perrons in openlucht nog gerookt worden. 

Het mag iets meer zijn

De ludieke bordjes met hoffelijkheidsboodschappen springen in het oog. Ze zorgen er wellicht voor dat reizigers hun muziek minder luid zetten en dat er minder bagage in het gangpad wordt gedropt. Maar voor roken werkt het niet. 

Want een rookvrij perron heeft niets te maken met hoffelijkheid. Roken is niet onbeleefd, het is een verslaving waar veel rokers mee worstelen, maar die ook ernstige gevolgen kan hebben voor omstanders die onvrijwillig  meeroken. 

4 redenen waarom het Vlaams Instituut Gezond Leven wettelijk rookvrije perrons ziet zitten 

Thierry effent het pad voor rookvrije perrons op basis van vrijwilligheid. Maar Thierry mag wat verder gaan. Waarom maakt België er geen wettelijk verbod van? Zoals Nederland dat wil. Wij zien daar 4 goede redenen voor:

  • Treinreizigers moeten geen schadelijke rook meer inademen
    Tabaksrook is hinderlijk voor mensen die op de trein wachten, maar ook écht schadelijk. Passief roken kan ook de gezondheid schaden in openlucht, zeker op plaatsen waar mensen dicht op elkaar gepakt staan. Plaatsen zoals perrons dus.  
  • Het zal duidelijkheid scheppen
    Waar mag je vandaag in stations wel roken en waar niet? Moeilijke vraag soms! De NMBS probeert dat duidelijk te maken … Maar het kan simpeler: een verbod schept geen verwarring.  
  • Niet roken wordt de nieuwe norm
    Heel het land wordt rookvrij: na openbare gebouwen, horeca en scholen bannen ook steeds meer speeltuinen, sportterreinen en voetbalstadions de sigaret. Een duidelijk signaal voor kinderen en jongeren, want zien roken doet roken. Kinderen kopiëren gedrag, ook roken. Laten we hen met z’n allen het voorbeeld geven dat roken niet oké is. Dat helpt hen om er zelf niet mee te beginnen, zo blijkt uit onderzoek. Misschien kan de NMBS hieraan meehelpen met een wettelijk rookverbod op de perrons? Want – ook daar komen veel jongeren en kinderen. 
  • Een rookverbod helpt om het draagvlak voor een rookverbod te vergroten. 
    Dat betekent natuurlijk niet dat we roken overal wettelijk moeten verbieden. Zeker niet. Maar op plaatsen waar onvrijwillig meeroken ernstige gezondheidsschade kan aanrichten, kan het wel.


Lees meer over: