Hoe kunnen trajecten die langdurig on hold staan terug heropgestart worden?

Om de heropstart van het traject kwaliteitsvol te laten verlopen kan dit plan van aanpak je helpen als ondersteuning.

Wat zijn de mogelijke scenario's qua (her)opstart van het traject?

Allereerst ga je na bij het woonzorgcentrum of het wil/kan (her)starten met het traject. Dat bepaalt de verdere stappen:

Bestand WZC

Breng altijd de partnerorganisatie op de hoogte over de stand van zaken.

Wat is het doel van het heropstartgesprek en wat is de inhoud ervan?

Het heropstartgesprek is het allereerste contactmoment na de periode dat een traject on hold stond. Het is nodig om opnieuw af te stemmen tussen de procesbegeleider en het woonzorgcentrum en onder andere de heropstart te bespreken.

Het is een gesprek op maat van het woonzorgcentrum. Hieronder enkele richtinggevende inhoudelijke elementen voor het heropstartgesprek. We willen het natuurlijke verloop van het gesprek niet verstoren door deze aspecten te verplichten. Het dient als ondersteunende leidraad. Niet alle elementen zullen relevant en nodig zijn. Alles hangt af van het feit of het themateam en het betrokken personeel in het woonzorgcentrum gewijzigd zijn.
  • Kennismaking
  • Toetsing samenstelling themateam
    • Zijn alle betrokken personeelsleden er nog?
    • Bestaat het themateam nog steed uit dezelfde mensen?
    • Of moet dit team opnieuw samengesteld worden?
  • Bespreking voorwaarden project
    • Lukt het nog altijd om aan alle voorwaarden van het project te voldoen?
    • Bv. vrijstelling themacoƶrdinator / engagement CRA
  • Terugblik reeds afgelegde stappen
    • Wat waren de laatst afgelegde stappen?
  • Beslissing herneming laatste stap(pen)
    • Moeten er stappen hernomen worden bij wijze van opfrissing of vanwege een wijziging van het betrokken personeel?
    • Bv. opleiding / creĆ«ren van draagvlak
  • Planning overlegmomenten
    • Wanneer plannen we de volgende overlegmomenten in?
    • Bij voorkeur voor het komende halfjaar