Ondernemingen die inzetten op gezondheid maken veranderingen door die zowel de individuele medewerkers als de hele onderneming ten goede komen. Dat blijkt uit de resultaten van wetenschappelijk onderzoek, maar ook uit de resultaten van Vlaamse ondernemingen zelf. Volg even mee …

De werkomgeving: een dankbaar hulpmiddel

De gemiddelde werkomgeving is erg geschikt voor gezondheidsbevordering. Je vindt er namelijk: 

  • bestaande structuren en kanalen die de communicatie rond en de organisatie van een gezondheidsproject efficiënt doen verlopen.
  • gekende doelgroepen, waarop je je acties perfect kunt afstemmen.
  • een ruimtelijke afbakening (bv. het kantoorgebouw), wat bereik en participatie vergemakkelijkt. 
  • een sociaal netwerk van collega’s dat motiveert en inspireert.

Elke onderneming heeft dus ongetwijfeld de mogelijkheden om een preventief gezondheidsbeleid uit te bouwen.

Voelbare resultaten

Heel wat bedrijven gingen de uitdaging om een gezondheidsbeleid uit te rollen al aan. En met succes! We zetten enkele knappe resultaten op een rijtje. 

  • In een programma van voedselproducent Alpro C.V.A. om beweging en gezond eten te stimuleren, boekten een 130-tal medewerkers mooie resultaten.
  • Door het rookstopprogramma dat chemiegigant Umicore in 2017 opzette, stopten 30 à 40 van de 50 deelnemers effectief met roken. Hierdoor daalde het totale aantal rokers in het bedrijf met 30 procent. Ook Alpro C.V.A. deed 9 van de 15 deelnemers stoppen met roken dankzij haar programma. Knap!
  • Bij spelletjesproducent Cartamundi en bandenfabrikant Continental versterkte de teamgeest dankzij speciale bewegingsprogramma’s.
  • Een gezondheidsbeleid is bijzonder goed voor het imago van een onderneming. Schoenen Torfs speelt dat dan ook actief uit in haar brandingstrategie, net als softwareontwikkelaar ADAM, die een sterk gezondheidsbeleid inzet om de beste kandidaten in een competitieve IT-sector aan boord te halen en te behouden. Alpro gaf ten slotte aan dat de ‘war for talent’ een van de motieven was om een gezondheidsbeleid uit te werken.

De voordelen voor ondernemingen zijn dus groot. Elke onderneming kan mooie resultaten boeken – ook de jouwe!