Hoe kan je het gezonde voedingsaanbod op het werk in de kijker zetten?
- Voorzie gezonde keuzes van een label. Je kan voedingsmiddelen uit de groene zone van de voedingsdriehoek of evenwichtig samengestelde gerechten een sticker geven met bijvoorbeeld het groene hartje van de voedingsdriehoek. Zo vestig je er de aandacht op.
- Vertel met promotiemateriaal dat collega’s al voor het gezonde aanbod kiezen. Zo communiceer je over de sociale norm. Het voorbeeldgedrag zal positief werken.
‘Kies eens fruit. Veel van je collega’s doen dat ook!’
‘Al 53 procent van je collega’s kiezen wekelijks voor een vegetarische maaltijd.’
- Plaats bij de ingang van de refter of het bedrijfsrestaurant een bord of banner met een priming boodschap zoals ‘Kies jij ook voor gezond?’. Je kan dit aanvullen met een bedanking bij de uitgang zoals ‘Koos jij ook voor gezond? Bedankt!’.
- Benoem gezonde producten en acties eerst op het menu, bijvoorbeeld op borden, schermen, drukwerk en het intranet.
- Promoot alleen de gezonde keuze. Haal foto’s en reclame van ongezondere voedingsmiddelen weg. Overleg ook met je leverancier om bijvoorbeeld de vormgeving van de automaat of het menu aan te passen.
- De prijs van een voedingsproduct bepaalt mee de aankoop. Zorg ervoor dat de gezonde keuze voordeliger is dan de minder gezonde keuze. Communiceer ook duidelijk dat de gezonde optie goedkoper is.
- De smaak van een voedingsmiddel is voor veel medewerkers belangrijker dan de gezondheidsaspecten ervan. Organiseer daarom proefmomenten waarbij je medewerkers nieuwe zaken kunnen proeven. Je kan bijvoorbeeld nieuwe soorten broodbeleg op een stukje volkorenbrood of bruin toastje laten proeven.
- De benaming ‘gezond’ of ‘vegetarisch’ is vaak geen verkoopargument. Wees dus creatief in de namen die je bedenkt en overstijg het niveau van de broodjes gezond of vegetarische lasagnes.
- Medewerkers staan meer open voor een onbekend voedingsmiddel als je het aanbiedt als onderdeel van een menu.
Belangrijk! Combineer de bovenstaande tips om het grootste effect te bereiken. Verander ze ook regelmatig, want het effect daalt na een tijdje. Nieuwigheid zorgt voor het grootste effect.