De organisatie van bewegingsactiviteiten tijdens de middag, een bewegingsvriendelijke speelplaats, een les over de bewegingsdriehoek, bewegend leren, actieve speeltijd, verplaatsingen en uitstappen te voet of met de fiets … het zijn één voor één waardevolle voorbeelden die een plaats kunnen krijgen in het bewegingsbeleid van jouw school. Maar wat is dat eigenlijk, een bewegingsbeleid op school? En op welke manier betrek je leerlingen, personeel en ouders? Gebruik onze informatie en materialen en ga met het schoolteam aan de slag.

Wat is een bewegingsbeleid op school?

Bewegingsactiviteiten tijdens de middagpauze, sport na school, scholencompetities, lessen rond de bewegingsdriehoek, met de fiets op schooluitstap, bewegend leren …

Het zijn allemaal mooie voorbeelden van werken aan meer beweging op school. Maar losse acties vormen geen samenhangend bewegingsbeleid. Hoe je zo’n bewegingsbeleid realiseert? Met een gezonde mix van strategieën.

Op weg naar een bewegingsbeleid

Een bewegingsbeleid uitrollen doe je niet in een dag. Het is een langdurig proces waarin je samen met het schoolteam, de leerlingen en de ouders stap voor stap evolueert van losse acties rond beweging op school naar een samenhangend beleid.

Succesfactoren voor een bewegingsbeleid

Scholen gaan vaak heel gemotiveerd aan de slag om leerlingen te informeren en sensibiliseren, en het aanbod en de afspraken rond beweging op school te verbeteren. Maar soms loopt het niet zo vlot of botsen de acties op weerstand van ouders of leerlingen. Wat geeft het bewegingsbeleid op jouw school meer kans op slagen? Ontdek de cruciale succesfactoren in het spinnenweb van een gezondheidsbeleid!

Bekijk onze projecten voor beweging op school