Bouwblok jezelf kunnen zijn

Jezelf (kunnen) zijn betekent die dingen doen die je belangrijk vindt. Wat dat is? Daar kun je niet ‘zomaar’ op antwoorden: het is een zoektocht met vallen en opstaan.

Met deze test, en nabespreking, leren leerlingen zichzelf beter kennen en inschatten waar ze energie uit halen.

Meer weten over 'jezelf kunnen zijn?

Ontcijfer de HappyCode

Met deze korte test ontcijferen jongeren hun primaire ‘ikken’.
In totaal zijn er 20 codes of primaire ‘ikken’. Elke code heeft een korte beschrijving en een kenmerk, zoals ‘ondernemend’ of ‘nieuwsgierig’.

Het kan de leerlingen helpen in hun zoektocht naar wat ze (later) willen doen met hun leven. En het kan hen helpen om te begrijpen waarom ze bepaalde taken tof vinden, en andere echt afschuwelijk!

Wie zijn de verkenners van jouw klas? Wie zijn de strategen? En wie ben jij als leraar? Ga op onderzoek met je klas met de HappyCode!

Een testje invullen en klaar? Neen, danku!

Een goede kadering van deze test is belangrijk. Laat leerlingen nooit enkel de test invullen, want dan gaan ze er niet veel uit meenemen.

Dit zou een mogelijk lesverloop kunnen zijn (+- 1 lesuur):

  1. Laat de leerlingen de test thuis invullen.
  2. Geef hen de opdracht om thuis de uitkomst van de test te noteren, samen met de beschrijving bij de 3 codes (vb. verkenner, strateeg, vereniger).
  3. Overloop klassikaal wie gelijkaardige codes heeft. En laat telkens iemand vertellen hoe ze dit herkennen bij zichzelf.
  4. Vraag aan één leerling om op het bord de naam van hun code te noteren, samen met één kernwoord (vb. verstandig, nieuwsgierig, …) en turf hoeveel leerlingen van de klas deze code ook uitkwamen.
  5. Alle codes overlopen? Verdeel dan de groep in kleinere groepen volgens hun code.
  6. Laat de leerlingen in kleine groepjes deze vragen uitwisselen:
    1. ‘Op welke manier zie je dat deze code goed bij jullie past? Hoe merk je dat bij jezelf en bij je klasgenoten?’
    2. ‘Wat zijn de sterktes van onze code? Wat kan je er allemaal mee doen?’
    3. ‘Wat zou dit voor jou kunnen betekenen voor de toekomst? Bijvoorbeeld als je zoekt naar een nieuwe hobby, een nieuwe studierichting, een job, een partner om een groepswerk mee te doen ….’
  7. Verdeel na 10 minuten de groepjes opnieuw, zodat de leerlingen meerdere van hun codes kunnen bespreken in de kleine groepjes.

Tijd voor reflectie

Bespreek klassikaal wat jouw leerlingen gaan meenemen uit deze les met de HappyCodes. Probeer iedereen aan het woord te laten.

    Happy code