Bouwblok jezelf kunnen zijn

Met een positieve blik naar onszelf (en de wereld) kunnen kijken, draagt voor een sterk stuk bij aan ons mentaal welbevinden. Het geeft ons het gevoel controle te hebben, te kunnen veranderen en groeien, om te kunnen gaan met moeilijkere momenten en ga zo maar door.

Daarom is het eens zo jammer dat we onze aandacht vaak net richten op de dingen die minder goed gaan, die we (nog) niet kunnen, wat we fout deden …
En dit terwijl we voor en over anderen makkelijker wél optimistisch kunnen denken.

Enter positief roddelen!
We zetten actief in op een positief verhaal én houden het simpel door het over anderen te mogen hebben.

Meer weten over 'jezelf kunnen zijn?

Roddelen: is dat wel positief?

Volgens Van Dale is roddelen opzettelijk kwaadspreken over iemand en vaak dan nog eens achter de rug.

Daar blijven we uiteraard graag ver van weg!
Wij gaan namelijk positief roddelen en maken er hier dus van: opzettelijk goedspreken over iemand terwijl deze erbij zit.

Eigenlijk deel je dus een hele lading complimenten uit waarmee je niet enkel je appreciatie voor de ander toont, maar ook actief positieve brillen opzet.

Hoe?

Als groep

De hele klasgroep praat openlijk positief over een bepaalde leerling (of leerkracht). De klasgenoot in kwestie zegt zelf niets, maar luistert. Als het makkelijker is of veiliger aanvoelt, kan deze leerling ook met de rug naar de rest gaan zitten.
Heb je een spraakzame klas? Laat ze dan zelf het gesprek op gang brengen.
Of maak het ludiek en verlaag de drempel: laat je leerlingen zich inbeelden dat ze mekaar tegenkomen op de markt en als echte roddeltantes (positief!) roddelen over hun medeleerlingen. Ze mogen er gerust hélemaal in opgaan als echte roddeltantes, zolang de inhoud maar oprecht blijft.

In trio’s

Deel de klas op in groepjes van 3. Twee leerlingen zitten tegenover mekaar en roddelen positief over de derde. Hij/zij zit met zijn of haar rug naar de andere toe en luistert.

Wanneer?

Om zinvolle positieve dingen over mekaar te kunnen vertellen, moeten je leerlingen mekaar natuurlijk goed genoeg kennen én moeten ze zich veilig genoeg voelen bij mekaar. Je past dit dus best niet toe in het begin van het schooljaar.

Je hebt natuurlijk keuze in wanneer je hierop inzet en hoeveel tijd je ervoor uitrekt. Enkele opties:

  1. Speeddaten
    Hou het kort en krachtig en zet een timer. Zo vermijd je ook te veel stiltes.
  2. Of maak net voldoende tijd vrij en laat iedereen aan de beurt komen
    Zo maak je er een écht groepsgebeuren van, komt iedereen aan het woord en gaat het ook echt over iedereen.
  3. Of sluit iedere dag net af met een positief roddelmomentje
    En laat iedere dag een andere leerling aan de beurt komen.

    Wat deed dat met jou?

    Daag de leerling over wie er net werd geroddeld uit om over zichzelf te reflecteren: wat deed dat met jou? Wist je dat ze dit over je dachten? Wat ga je nu met deze informatie doen?
    Op deze manier gaat de leerling niet enkel een fijn gevoel krijgen van de complimentjes, maar zet hij/zij ook écht een positievere bril op over zichzelf!

    Positief roddelen