Water is de basis

Water is de gezondste drank, dat weten we. Maar we hebben plat water, bruis, halfbruis … wat kies je best in je opvang? En wat met leidingwater? 

Vanaf 6 maanden heeft een baby nood aan extra vocht, zeker bij warm weer. Kies best voor plat, mineraalarm water. Vóór 6 maanden heeft een baby geen extra water nodig. Dan is melkvoeding (borst of fles) genoeg. Geef je de baby toch extra drank, dan vermindert zijn eetlust. 

Wat met leidingwater?

Er zijn vele goede redenen om leidingwater aan te bieden. Het is

  • goedkoper en milieuvriendelijker dan flessenwater,
  • altijd beschikbaar en
  • gegarandeerd van goede kwaliteit (door strenge controles).

Kinderen mogen leidingwater drinken vanaf 1 jaar.

Kies je voor leidingwater in je opvang? Laat het dan de ouders weten en vertel hen over de vele voordelen. Wie weet inspireer je hen om thuis ook kraantjeswater te drinken.

Als je kraantjeswater wil gebruiken, moet je rekening houden met enkele voorwaarden.

Laat aan de ouders weten dat de kinderen in de opvang vooral water krijgen door onze post-its te gebruiken in het heen-en-weerboekje! Zo laat je de ouders zien dat jullie inzetten op gezonde voeding, beweging en minder lang stilzitten. Heb je geen heen-en-weerboekje waar je ze in kan plakken? Dan kan je ze ook digitaal raadplegen. Zo kan je het in een groepsgesprek met de ouders gebruiken of hen via social media bereiken. 

Frisdranken & co

Frisdranken zijn zoals snoepjes: slecht voor de tanden en ze remmen de eetlust. Te vermijden dus! Ook light of zero frisdranken zijn niet geschikt voor jonge kinderen. Ze bevatten kunstmatige zoetstoffen die schadelijk kunnen zijn als kinderen er veel van binnenkrijgen. Cafeïnehoudende dranken zoals sterke thee, koffie, energiedranken …vermijd je best en ook fruitsap is geen al te goede keuze: het bevat evenveel energie als frisdrank. 

Betekent dit dat je alleen water mag aanbieden in je opvang? Neen. Een alternatief kan af en toe, bijvoorbeeld voor een verjaardag(sfeestje). Maar hou het beperkt: kinderen kunnen zo een voorkeur ontwikkelen voor dranken met sterkere smaken en water bijgevolg links laten liggen. 

Wil je bij speciale gelegenheden het aanbod afwisselen, kies dan voor dranken met:

  • een laag suikergehalte 
  • geen kunstmatige zoetstoffen
  • geen cafeïne en
  • een energiewaarde van maximaal 5 kcal per 100 ml 

Voorbeelden zijn lichte, ongezoete kruiden- of vruchtenthee, water met stukjes fruit, groenten en/of kruiden, water met een smaakje, zelfgemaakte lichte chocolademelk ... Of kies voor fruitsap (die je al dan niet verdunt met water). Fruitsap geef je best niet elke dag en maximaal 1 glas per keer. Omdat er andere voedingsstoffen in zitten (natuurlijke suikers, vitaminen en eventueel vezels) heeft het toch de voorkeur boven frisdrank, maar het is geen drank om dagelijks te geven.

Meer informatie over hoe melk en groeimelk thuishoort in de voeding van jonge kinderen vind je bij het subthema ontbijt.

Uitzonderingen

Bij warm weer of diarree kan drank met wat meer smaak gegeven worden want dan is de hoeveelheid vocht dat ze drinken belangrijker dan wat ze drinken.

Hier vind je een indeling van verschillende dranken per leeftijd.

Wanneer drinken kinderen het best? 

Het is belangrijk dat kinderen genoeg water drinken overdag. Enkele tips: 

  • Ga voor vaste tijdstippen.

Na het eten, na een bewegingsspelletje … Zet die vaste momentjes op de weekplanning. Bij warm weer las je best extra drankpauzes in. 

  • Spoor kinderen aan om te drinken.

Het dorstgevoel van kinderen is nog niet volledig ontwikkeld, spoor hen daarom regelmatig aan om iets te drinken. 

  • Geef het goede voorbeeld. 

Drink in het bijzijn van de kinderen best alleen water. En vertel daarbij wat en waarom je drinkt. Bied de kinderen ook aan om samen met jou een bekertje water te drinken.

  • Plaats water in het zicht.

Door een fles of kan water in het zicht van de kinderen te plaatsen, gaan kinderen spontaan meer achter drinken vragen. 

Bij warm weer

Laat kinderen ouder dan 6 maanden tijdens warme periodes meer en vaker drinken dan gewoonlijk. Geef hen vaker kleinere hoeveelheden dan grote hoeveelheden in één keer. Las dus meer drankpauzes in. Geef ze drinken vóór ze dorst hebben, een kind heeft pas dorst als het al licht uitgedroogd is. Drank met wat meer smaak (stukjes fruit, groenten en/of kruiden in het water, water met een smaakje, ...) kan bij warmte gegeven worden want op zo’n moment is de hoeveelheid vocht dat ze drinken belangrijker dan wat ze drinken.

Communicatie met ouders

Ouders weten graag wat hun kinderen overdag zoal doen. Ook wat ze drinken. Daarom: communiceer erover via het heen-en-weerschriftje, een affiche waarop de kinderen het aantal glaasjes inkleuren die ze gedronken hebben …

Als je een weekmenu uithangt, vergeet dan zeker de dranken niet te vermelden. Zo zien de ouders hoeveel en wat hun kind drinkt. In de bijlage ‘opstellen van een weekmenu’ vind je ook een voorbeeld van een weekmenu.

Inspiratie rond het thema dranken

Organiseer een themaweek of -dag rond water. Je kan het over drinkwater hebben maar ook andere activiteiten met water organiseren, zoals koken, kuisen, wassen, spelen, zelf stukjes fruit of groenten toevoegen aan water … 

In vele zuiderse culturen wordt er vaak thee gedronken na de maaltijd en tussendoor. Maak samen met de kinderen een lekkere Marokkaanse muntthee. De munt kan je aankopen of samen met de kinderen kweken in de kinderopvang. Je kan de thee ook serveren in een typisch Marokkaanse theekan. Beperk wel eventuele toevoeging van suiker.

Of hang een affiche op met daarop lege glaasjes die de kinderen mogen inkleuren als ze een bekertje water gedronken hebben. Je kan ook een waterbrevet maken voor de kinderen die bijvoorbeeld de hele affiche ingekleurd hebben. Hiervoor kan je de waterpas gebruiken. Let wel op dat de waterpas bedoeld is vanaf kleuters en dat het aantal bekertjes afhankelijk is van de leeftijd.

Meer weten over dranken bij jonge kinderen. Hier zijn interessante links: