Alsmaar meer Vlamingen schrappen gluten uit hun dieet. Een trend die uit Amerika is overgewaaid, onder meer door het bestsellerboek Broodbuik. Maar ben jij een gezond persoon? Dan heb je weinig baat bij een glutenvrij voedingspatroon. Want schrap je een basisproduct zoals volkorenbrood? Dan loop je een pak gezonde voedingsstoffen mis, zoals vezels, vitaminen en mineralen. 

Glutenvrij voedingspatroon: wat zijn gluten?

Gluten zijn eiwitten die je terugvindt in tarwe, gerst, rogge en enkele andere granen. Vooral tarwe komt vaak voor als ingrediënt in brood en gebak, zoute snacks en pasta, in paneermeel en als bindmiddel voor saus of soep, … Gluten duiken dus overal op in onze doordeweekse voeding. 

Glutenvrij dieet: zijn gluten dan ongezond?

Gluten zijn alleen ongezond als je er door een aandoening overgevoelig voor bent. Zo heeft 1 procent van de bevolking coeliakie: de ernstigste vorm van glutenovergevoeligheid. Wanneer iemand met coeliakie gluten eet, tasten die de wand van zijn dunne darm aan. Dat noemen we ‘afvlakking van de darmvlokken’. Daardoor neemt hij voedingsstoffen uit het eten niet goed meer op en krijgt hij last van buikklachten en diarree. De enige behandeling? Een strikt glutenvrij dieet. 

Wie heeft baat bij een glutenvrij dieet?

Vooral in Amerika zweren bepaalde celebrity’s en bestsellerauteurs bij een glutenvrij dieet, omdat het hen ‘gezonder en slanker’ maakt. De waarheid is dat een glutenvrij voedingspatroon geen rechtstreeks gezondheidsvoordeel oplevert voor personen die niet overgevoelig zijn. Ja, je zult misschien wat kilo’s verliezen en je beter voelen wanneer je gluten schrapt. Dat is vooral te wijten aan het feit dat je over het algemeen minder eet en bijvoorbeeld koekjes vervangt door gezonde tussendoortjes zoals fruit of een yoghurtje. Dat heeft dus niets met de gluten te maken …

Wat zijn de nadelen van een glutenvrij dieet?

Kun je eigenlijk zonder gluten? Ja, ze zijn op zich niet onmisbaar in onze voeding. Maar ze schrappen kan bepaalde nadelen hebben. Eet je bijvoorbeeld geen brood of andere producten met glutenbevattende granen meer? Dan mis je een aantal nuttige voedingsstoffen. Zo zit volkorenbrood barstensvol vezels, B1-, B2- en andere vitaminen en mineralen zoals ijzer, zink en magnesium. 

Kies je voor glutenvrije alternatieven? Dat mag, want ze doen geen kwaad. Maar ze kosten wel een stuk meer, zijn niet noodzakelijk gezonder en bevatten evenveel calorieën als de gewone variant. 

Beperk dus liever gewoon tarweproducten die veel vet en/of suiker bevatten – zoals koekjes, zoute snacks en gepaneerde producten.