Raw foodies of crudivoren eten alleen voedingsmiddelen in hun natuurlijke ‘rauwe’ vorm. Dus zonder enige verhitting: geen koken of stomen, bakken, braden en grillen, … De maximale bereidingstemperatuur ligt voor hen op 45°C. Ze laden hun bord vooral vol met groenten en fruit, noten en zaden, pitten en granen. 

Rauw vlees en rauwe vis, ongekookte dierlijke melk en rauwe eieren: het mág bij de raw food-aanhangers. Toch halen velen ze nooit in huis omdat ze ook vegetariër, veganist of fruitariër zijn. Net zoals veel raw foodies in de praktijk meervoudige koolhydraten zoals aardappelen en granen, en vetrijke producten zoals olie en noten meestal vervangen door groenten en fruit. Zo willen ze chronische aandoeningen voorkomen. 

Variatie zoek in het raw food dieet

Raw food-aanhangers wisselen te weinig af: de verhoudingen van hun dieet zitten niet goed. Zo eten ze vaak te veel groenten en fruit ten opzichte van andere voedingsgroepen. Krijg je als raw foodie te weinig vetten en olie binnen? Dan kan dat leiden tot een carotenoïdentekort (plantaardige en dierlijke kleurstoffen). 

Waarom is die variatie zo cruciaal? Wel, één voedingsmiddel of voedingsmiddelengroep bevat nooit alles wat je nodig hebt. Speel met je voedingspatroon. Varieer daarnaast niet alleen tussen de voedingsmiddelengroepen, maar ook binnen de groep zelf. Grijp bijvoorbeeld niet altijd naar aardappelen, maar kies ook eens voor zilvervliesrijst of andere volle granen. 

Raw food: trop is teveel

Het is niet omdat een voedingsmiddel als gezond bekendstaat, dat je er bergen van naar binnen moet werken. Te veel is te veel. Raw foodies eten 1,5 tot 1,8 kg fruit per dag. Dat is zinloos en zelfs ongezond. 

Ja, groenten en fruit worden geassocieerd met een lager risico op hart- en vaatziekten. Maar wie ze in extreme mate consumeert, zadelt zichzelf op met een enorm beperkt en eenzijdig dieet. Het gevolg? Een mogelijk tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen zoals vitamine B12, ijzer en calcium, en hoogwaardige eiwitten. Met de schadelijke effecten op langere termijn die erbij horen. 

Raw food, vegetariërs, veganisten en fruitariërs

Veel mensen combineren hun raw food dieet met nog andere voedingsgewoontes zoals vegetarisme, veganisme of fruitarisme. Maar let op: schrap vlees en andere dierlijke producten niet zomaar uit je voeding. Ze leveren je lichaam belangrijke eiwitten, vitamine B12 en ijzer. Veel raw foodies slaan te weinig acht op de combinaties binnen hun maaltijden. 

Raw food: wat met vitaminen en mineralen?

Raw food-fans verkondigen dat er veel enzymen, vitaminen en mineralen verloren gaan wanneer je voeding verhit. Dat klopt niet helemaal. Het is waar dat er door te schillen, snijden en koken vitaminen en mineralen kunnen verloren gaan. Maar er bestaan genoeg andere bereidingswijzen waarmee je dat vermijdt, zoals ongeschilde groenten stoven en stomen. Hou jij je aan de aanbevelingen van de voedingsdriehoek? Dan krijg je genoeg vitaminen en mineralen binnen. Sommige voedingsstoffen komen trouwens vlotter vrij door verhitting, bijvoorbeeld lycopeen in tomaten.  

Is een raw food dieet gezond?

Wie het raw food-voedingspatroon slaafs volgt, houdt daar een opmerkelijk lage cholesterol- en tryglyceridengehalte aan over. Maar ook het ‘goede cholesterol’ (HDL) zal laag uitvallen. En tekorten aan vitamine B12 kunnen het totale homocysteïnegehalte doen stijgen. De combinatie van deze factoren kan een verklaring zijn voor het hogere sterftecijfer door hart- en vaatziekten bij veganisten in vergelijking met lacto-ovo-vegetariërs. Die laatste eten geen producten van geslachte dieren, maar wél melkproducten en eieren. 

Een andere studie geeft aan dat vegetarische raw food-aanhangers vaak een lage BMI en weinig lichaamsvet hebben – doordat ze te weinig calorieën en eiwitten binnenkrijgen. Dat zou kunnen verklaren waarom zij een lagere botmassa hebben vergeleken met mensen die een typisch Amerikaans dieet volgen. Al is het niet duidelijk waaraan dat precies ligt. Maar een lage BMI en gewichtsverlies worden wel in verband gebracht met lagere botmassa en hogere kans op breuken.