Taak afgewerkt op je job? Hoera, dat verdient een koekje en cola! De ramen gelapt thuis? Dan mag je nu toch wel een stuk taart halen bij de bakker? Lastige periode met je lief? Je sleept een extra pot ijs aan ter troost … Eten doen we niet altijd omdat we honger hebben. Vaak eten we omdat we iets lekker vinden en het ons een fijn gevoel oplevert. Dat noemen we ‘hedonisch eten’. 

Eten als beloning

Hedonisch eten houdt in dat je voedsel als een beloning of troost ziet. Vaak gaat het om producten met een hoge beloningswaarde: rijk aan vet, zout, suiker, … Denk maar aan taart of chips

Ben jij gevoelig voor beloningen?

Hecht jij veel belang aan beloningen? Dan zul je waarschijnlijk vaker hedonisch eten. Deze beloningsgevoeligheid vindt zijn oorsprong in bepaalde hersengebieden – hedonische hotspots. Die verwerken aangename en belonende stimuli zoals suiker- en vetrijke voeding. Bij sommige mensen reageren deze hersengebieden sterker dan bij andere, waardoor ze verslaafd kunnen geraken aan dit soort voeding. En er meer van eten dan nodig. Overmatig hedonisch eten vormt dus een risico voor je gewicht en gezondheid. Meer weten? Bekijk de toelichting van dr. Leentje Vervoort van UGent. 

Hedonisch eten: meer dan honger

Eten doe je om veel meer redenen dan alleen honger. Je daarvan bewust zijn, is cruciaal om gewichts- en gezondheidsproblemen te voorkomen. Ga aan de slag met de diverse tips en pluk eruit wat voor jou werkt. Verval je in je oude gewoontes? Geen zorgen, dat is normaal. Meer nog: eetgewoontes veranderen zonder een eenmalige terugval is onmogelijk. Zie het als een leerschool en pik de draad weer op. Meer weten? Duik in de info over terugval. 

“Eten is een noodzaak; slim eten is een kunst.”

De La Rochefoucauld 

Extra leesmateriaal

Wil jij meer lezen over hedonisch eten? Steek dan je licht op in deze uitgaves: 

  • Ontspannen eten: met aandacht naar een evenwichtig eetpatroon - Zeelenberg, R. (2015). Baarn: Forte Uitgevers.
  • Liefde in plaats van chocola: emotie-eten de baas, dat lukt jou ook – Janssen, F. (2014). Gieten: Booklight.
  • Eet Q: gebruik de kracht van emotionele intelligentie om af te vallen – Albers, S. (2015). Utrecht: Ten Have.
  • Smartsize me: een slimme manier om maat te houden – Steenhuis, I., & Overtoom, W. (2011). Schiedam: Scriptum psychologie.
  • (H)erken je honger! De sleutel tot jouw ideale gewicht – Torenvliet, M.J. (2017). Baarn: S2 uitgevers.