Een reep chocolade als tussendoortje, wat chips bij het aperitief of enkele snoepjes op de trein: hoe raak je deze slechte en vooral ongezonde eetgewoontes kwijt? 

Noteer gedurende enkele dagen wat je eet. Al meer inzicht gekregen in jouw slechte eetgewoontes? Met snack proofing doe je er ook iets aan.  

Niet helemaal mee?  

Stel dat je elke dag minstens zes blikjes cola drinkt. Dan leg je vanaf nu maximum één blikje in je koelkast en de rest van je voorraad verhuis je naar de kelder. 

Je ontzegt jezelf dus helemaal niets. Maar omdat lauwe cola nu eenmaal minder goed smaakt, kom je niet meer toe aan je zes dagelijkse blikjes. 

Met snack proofing schaf je jouw slechte gewoonte dus niet af, maar wordt het wel gemakkelijker om gezond te eten. 

Let op voor valkuilen in huis 

Ze zijn er in elk huis. Hindernissen die jouw voornemens om gezond te eten genadeloos kelderen. Wees je ervan bewust en probeer dingen te veranderen die voor jou haalbaar zijn. 

Leg de lat niet te hoog en start met één verandering per keer. Zet bijvoorbeeld een fruitschaal op tafel en houd in de gaten of jij en je gezinsleden meer fruit eten. Hoe klein ook, elke stap is nuttig voor jou en je gezin.