Eet jij weleens een snelle hap in de keuken? Geen goed idee. Zet je altijd aan tafel in de eet- of woonkamer en wees je bewust van het servies en bestek dat je gebruikt.  

Kies kleinere borden 

  • Een kalkoenfilet van 100 gram (normale portie) ziet er goed uit op een normaal bord. Maar leg je datzelfde stuk vlees op een groot bord? Dan lijkt het plots kleiner. Neem daarom altijd een kleiner bord. 
  • Een grotere kom en lepel nodigen uit om meer op je bord te leggen. Let ook op je glazen. Hoe groter ze zijn, hoe meer drank er vloeit. Goed voor water, geen aanrader voor frisdrank en alcohol. 
  • Zet je glas op tafel bij het ingieten. Van bovenaf gezien lijkt het sneller vol. 

Kleinere kommen, borden en lepels: klinkt logisch, toch? Tot je door de dagelijkse ratrace in je oude gewoontes vervalt. De beste manier om van een goed voornemen een goede gewoonte te maken? Ga er dagelijks bewust mee om en betrek ook je kinderen erbij. ;

Schep je eten op aan het aanrecht 

  • Schep de borden op aan het aanrecht. Laat kinderen zelf bepalen hoeveel ze eten. 
  • Zet de groenten wél op tafel, dan eet je er sneller van. 
  • Heb je graag alle kookpotten vóór je aan tafel? Zet het deksel er dan op zodat ze je niet verleiden tot té grote porties. 

Denk aan de energiedichtheid van je voeding 

Wat je eet, geeft je energie. Een goed voedingsevenwicht is dan ook belangrijk. Volg deze tips en je bent al goed op weg: 

  • Houd je aan deze vuistregel. Vul je bord: 
    • voor de helft met groenten 
    • voor een kwart met aardappelen of volkoren graanproducten 
    • voor een kwart met vlees, vis of een vervangproduct 
  • Neem je bij? Vul dan ook eenzelfde hoeveelheid groenten aan. Pas deze regel ook toe als je eten klaarmaakt.
  • Bestel je afhaal- en bezorgmaaltijden voor meerdere mensen? Neem dan niet ieder een gerecht maar deel enkele porties. Zijn er geen groenten bij het gerecht? Vul dan zelf je bord voor de helft aan met groenten uit je koelkast of diepvriezer.

Let op de grootte van je porties 

  • Beperk overschotjes. 
  • Toch veel over? Vries dan de helft van je maaltijd in vóór je aan tafel gaat. Of zet het restje meteen in de koelkast voor de volgende dag.