Wanneer je bij familie of vrienden op bezoek gaat, krijg je steevast een natje en een droogje aangeboden. Ontvang je zelf visite? Ook dan zijn een hapje en een drankje nooit ver weg. Gezellig, ja, maar mag het ook iets gezonds zijn? 

Wat neem je om te drinken?

Water is en blijft de topfavoriet. Maar zegt natuurlijk of bruisend water je niets? Breng het dan op smaak met een van deze natuurlijke smaakmakers: 

  • muntblaadjes 
  • basilicum 
  • citroen 
  • limoen 
  • aardbeien 
  • frambozen

Zin in een kopje thee of koffie? Dat mag zeker. Wil je tóch eens wat anders, ter afwisseling? Ga dan voor een light- of zero-variant van frisdrank. Gewone frisdrank en fruitsap bevatten veel energie en beperk je het best.  

Een glas wijn of bier is niet verboden, maar overdrijf er niet mee. Drink na elk glas alcohol minstens één glas water. 

Ga je op bezoek? Denk aan deze tips!

  • Thuis vertrekken met een lege maag en je bij de gastvrouw of -heer als een gek op de hapjes storten, doe je beter niet. Eet thuis een kom soep of wat rauwkost. Zo vermijd je een hongergevoel en verorber je niet meteen alles wat je wordt aangeboden.  
  • Ga niet op elk aanbod in. Beleefd weigeren mag. 
  • Wees niet te streng voor jezelf. Geniet van al het lekkers, maar doe het met mate. 
  • Ben je toch wat over de schreef gegaan? Eet de volgende dag extra gezond: 
    • Laat koeken achterwege en ga voor fruit.  
    • Kies voor gezond broodbeleg in plaats van salami of boterhamworst.  
    • Beweeg voldoende. 

Spijt hoeft niet altijd te laat te komen. Feestje of bezoek gepland? Benut deze tips de dag ervoor en verschijn onbezorgd op de feestafspraak!  

Krijg je gasten over de vloer? Jij beslist wat je eet!

Druk in de weer om het bezoek van vanavond voor te bereiden? Plan je dagmenu op voorhand, eet voldoende en sla geen maaltijden over. 

Als jij gasten bij je thuis ontvangt, beslis jij wat er op tafel komt. Een niet te onderschatten voordeel want zo zorg jij voor een evenwichtig en gezond 'aanbod'. Enkele tips: 

  • toastjes met guacamole 
  • hapklare groentjes 
  • ongezouten noten 
  • gesneden fruit 
  • hummus 

Ga je naar een feestbuffet? Hierop moet je letten!

Meestal schep jij je bord zelf op. Meteen de uitgelezen kans om dat zó te doen: 

  • helft groenten 
  • kwart aardappelen of graanproducten 
  • kwart vlees, vis of vervangproduct 

Schep je bord niet meteen vol, want vaak schuif je nogmaals aan. 

Eet rustig en wees je bewust van wat je eet.

Is het een dansfeest? Haal dan ook je beste dansmoves boven tussen de gangen in.