Eet Q: oplossing voor emotioneel eten, stresseten en te veel eten

Tijd om je ongezonde eetgewoontes af te zweren en zelf te bepalen wat je eet? Weet jij wel wat gezond is, maar lukt het je niet om ervoor te kiezen? En raak je niet wijs uit bovenstaande tips? Pas dan Eet Q toe. 

Eet Q: slim eten

Eet Q helpt je om intelligent te eten. De kracht van je emotionele intelligentie (EI) is de motor van deze methode. Je leert herkennen welke gevoelens je veel doen eten. Hoe beter je daarmee omgaat, hoe meer grip je hebt op je eetgedrag. Met een goed Eet Q maak je slimme voedselkeuzes, ongeacht je gevoelens. Volg daarvoor de EAT-methode: 

Erkennen van je gevoelens 

Leer om gevoelens op te merken, te benoemen en te voelen (verdriet, boosheid, blijdschap, frustratie). 
Bijv.: ik eet te veel omdat ik me eenzaam voel wanneer ik ’s avonds thuiskom van mijn werk. 

Aanvaarden van je gevoelens 

Leer om je emoties te gebruiken om rationeler te denken. Baseer je keuzes zowel op gevoel als op ratio. Vecht niet tegen je trek in voedsel, maar accepteer dat die er is. Bied weerstand aan de impuls om iets te eten door mindful te pauzeren. 

Bijv.: het is oké om me af en toe eenzaam te voelen. Ik erken dit gevoel, laat het toe en ga na wat ik ermee wil doen. Ik reageer het niet af door te eten. Het zal voorbij gaan en daarmee ook mijn drang om te eten. 

Toeleggen op nieuwe positieve alternatieven om met je gevoelens om te gaan 

Leer om positief om te springen met je gevoelens. Dat kan via alternatieven die je lichaam tot rust brengen (wandelen, kickboksen, …), je gedachten afleiden (computerspel, kruiswoordraadsel, …) of je geest inspireren (bidden, mediteren, …).

Bijv.: ik was boos op mijn partner en wilde dat gevoel wegeten. In plaats daarvan ging ik een stuk wandelen. 

Wanneer je de EAT-methode onder de knie hebt, maak je komaf met eetbuien, emotioneel en stresseten. En dus ook met overgewicht. Hoe sterker je Eet Q, hoe meer kans dat je zélf keuzes maakt en niet gaat mee-eten. Dat helpt je wanneer je ernaar neigt om je eetgedrag aan te passen aan dat van je tafelgenoten. Eet Q beschermt je tegen het sociale facilitatie-effect en andere vormen van sociale invloed op jouw eetgedrag. 

Eet Q-oefening

Ga meteen aan de slag met deze Eet Q-oefening (uit het boek Eet Q van Susan Albers) en maak korte metten met je gewoontes. 

1) Bestudeer je eetgewoontes: schrijf ze neer in een dagboekje. Sommige momenten maak je heel bewust mee, zoals eten terwijl je naar tv kijkt. Andere springen minder in het oog, omdat ze alleen in specifieke omstandigheden voorkomen, zoals snoep kopen wanneer je met het vliegtuig reist. Je daarvan bewust zijn, is een eerste stap naar verandering. 


2) Werk aan nieuwe gewoontes. Noteer één goede gewoonte waarop je wilt focussen, zoals: 
  • Vervang frisdrank door water.
  • Eet niet terwijl je werkt, leest, autorijdt, … 
  • Neem fruit mee naar het werk als tussendoortje. 
  • Schep je eten aan het fornuis op de borden en zet geen pannen op tafel. 
  • Zit neer wanneer je eet. Zit niet met je vork in allerlei potten met lekkers te prikken, terwijl je naast de open koelkast staat.

3) Bepaal elke dag met een score hoe makkelijk het je viel om de nieuwe gewoonte toe te passen (1 voor heel gemakkelijk tot 10 voor onmogelijk). Sommige goede gewoontes zitten er na een week ingebakken, andere kosten meer tijd. Dat is niet erg, blijf gewoon proberen. Heb je één goede gewoonte volledig geïntegreerd in je leven? Start dan met een volgende.