Wie bezweek nog nooit voor de geur van verse koffiekoeken wanneer hij een bakkersvitrine passeerde? Wanneer je eet omdat je signalen uit je omgeving opvangt, zoals geuren of een bepaald zicht, noemen we dat extern eten. Ze wekken je zin in eten op, terwijl je geen honger hebt. Daardoor eet je meer dan nodig. 

Hoe beïnvloeden externe factoren je eetgedrag?

Externe prikkels nemen je handig in het ootje. Ze doen je jouw verzadigingsgevoel vergeten. Of at jij nog nooit dat laatste koekje, terwijl je broeksknop eigenlijk al op springen stond? Waarom je dat doet? Wel, naast je echte maaghonger zijn er nog andere soorten honger, die niet vanuit hongergevoel vertrekken. Zo kan je ‘ooghonger’ krijgen wanneer je eten of etende mensen ziet. Of ‘neushonger’ wanneer een lekkere geur je neus binnendringt. Honger naar meer info? Lees dan het recent verschenen (H)erken je honger. 

Extra gevoelig?

Sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen voor prikkels van buitenaf. Daardoor laten ze zich nog sneller verleiden tot extern eten. Merk jij vliegensvlug omgevingsfactoren op en voel je situaties goed aan? Dat kan handig zijn, maar je ook sneller afleiden omdat je veel info opneemt en je focus daardoor vertroebelt. Zie jij eten of etende mensen? Of ruik je iets lekkers? Dan zul jij ook vlugger iets eten, ook al heb je geen honger. 

Hoe ga ik om met extern eten?

Wil jij van je drang naar extern eten af? Doe het stap voor stap:

1) Eet mindful 

Blijf je eetgedrag de baas door te luisteren naar je verzadigingsgevoel. Wees je bewust van wat je lichaam vraagt en laat je niet leiden door externe prikkels. Ontwikkel specifieke vaardigheden om zelf je eetgedrag in de hand te houden: ontdek meer over mindful eten. 

2) Pas je omgeving aan 

Zorg ervoor dat de meest voor de hand liggende keuze in je fysieke omgeving de gezonde is. Onze maatschappij bulkt van de suiker- en vetrijke producten: in de supermarkt, op restaurant, in de kantine, … struikel je er bijna over. Reorganiseer je huis zodat de gezonde keuze daar logisch wordt.