Peulvruchten graag!

Van lekkere linzen over bonte bonen tot koene kikkererwten. Peulvruchten zijn lekker en heerlijk veelzijdig. Ze zijn ook duurzaam en goed voor je portemonnee. Het proberen meer dan waard!

Ontdek lekkere recepten
OF

Meer dan gezonde boontjes

In onze voedingsdriehoek staan de peulvruchten op een prominente plaats: als aparte groep in de donkergroene zone. En daar staan ze goed, want ze bieden véél gezondheidsvoordelen. Peulvruchten zijn ook goed voor het milieu.

Meer dan gezonde boontjes

In onze voedingsdriehoek staan de peulvruchten op een prominente plaats: als apart groepje in de donkergroene zone. En daar staan ze goed, want ze bieden véél gezondheidsvoordelen.

  • Peulvruchten hebben een hoog eiwitgehalte. En ze zijn ook een bron van ijzer, zink en enkele B-vitamines. Een gezond en milieuvriendelijk alternatief voor vlees, dus! 
  • Ze zitten tjokvol vezels. Goed voor je darmflora én voor een vol gevoel.
  • Ze zijn goed voor je hart en bloedvaten. Want peulvruchten bevatten het specifieke vezeltype pectine* dat de LDL-cholesterol helpt verlagen. 


Ook vanuit milieuvriendelijker consumeren is er stijgende aandacht voor peulvruchten. Redenen genoeg om deze kanjers in de spotlights te zetten.

Ontdek de peulvruchten

Wat zijn de voordelen?

Er zijn véél goede redenen om peulvruchten op het menu te zetten. We kunnen er niet over zwijgen. Daarom hier nog eens een overzichtje.

Lekker en veelzijdig

Peulvruchten zijn héérlijke smaakmakers. Je vindt ze in talloze gerechten: chili sin of con carne, linzenstoofpot, maaltijdsoep: ze komen overal tot hun recht.

Goed voor je lichaam

Peulvruchten zijn goed voor je hart en bloedvaten. Want ze bevatten het specifieke vezeltype pectine* dat een gunstig effect heeft op de cholesterol. Ze zitten ook tjokvol vezels en vitamines. Goed voor je darmflora én een verzadigd gevoel. Eet ze minstens éénmaal per week.

Goedkoop & lang houdbaar

Peulvruchten kan je lang bewaren: gedroogd, in blik, in een bokaal of in een stazak. Allemaal even gezond, relatief goedkoop én lang houdbaar.

Goede vleesvervanger

Peulvruchten zijn een prima bron van eiwitten. Bovendien zijn die eiwitten klimaatvriendelijker dan dierlijke eiwitten. Peulvruchten bevatten ook ijzer, zink en enkele B- vitamines. Een gezond, plantaardig alternatief voor vlees!

*Verwar pectine niet met lectine, ook aanwezig in peulvruchten. Lectine is een natuurlijke afweerstof die planten beschermt (voorkomt dat ze opgegeten worden). Dit kan bij de mens onder andere maag- en darmklachten geven. Gelukkig worden de lectines door het koken van peulvruchten onschadelijk gemaakt. Peulvruchten in blik, glas of zakjes zijn al voldoende verhit. Gedroogde peulvruchten laat je best eerst wat weken in water om ze daarna minstens 10 minuten te koken. 

Keuze in overvloed

Je vindt peulvruchten in allerlei kleuren en vormen. Hieronder zie je de meest bekende die eetbaar zijn. En dat is nog maar een begin. Er zijn honderden soorten om te proeven!

Kikkererwten

Linzen
(bruine, groene, blonde, ...)

Witte Bonen

Kidneybonen

Bruine bonen

Zwarte bonen

Sojabonen

Edamame (onrijpe sojabonen)

Kievitsbonen (Borlotti)

Cannellini

Spliterwten

Lupinebonen

Tuinbonen

Limabonen

Download de infographic

Hoe meer peulvruchten eten?

Zin om peulvruchten op het menu te zetten? Maar geen idee hoe je ze kan bereiden? Wij zetten je op weg.

Salades

Bijvoorbeeld met kikkererwten of falafel, linzen, edamame of witte bonen

Snelle hap

  • Kidneybonen in tacovulling
  • Pittige pitta / falafel / wrap met kikkererwten
  • Huisbereide linzen-, kikkererwten- of bonenburger

Soepen

Bijvoorbeeld met linzen, spliterwten of bonen.

Spreads

Op de boterham of als aperitiefdip.

  • Linzenhummus met zoete aardappel
  • Bietenspread met zoete aardappel

Vleesvervangers

Tofu of tempé (gemaakt van soja) of kant-en-klare producten o.b.v. lupine, linzen, kikkererwten (check de ingrediëntenlijst)

In de wok

  • Edamame in noedelgerechten of in wok
  • Curry met kikkererwten en rijst

Stoofpotjes

  • Kruidig linzenstoofpotje
  • Chili con/sin carne

Peulvrucht of niet?

Wist je dat de pinda eigenlijk ook een peulvrucht is? Maar omdat die qua samenstelling en voedingswaarde meer lijkt op een noot, staat ze in de voedingsdriehoek bij de noten.

Sommige peulvruchten bevatten minder eiwit en worden daarom eerder als groente beschouwd: jonge erwtjes of doperwten, sperzie- of prinsessenbonen, snijbonen, boterbonen, peultjes of sluimerwten. Ze worden ook wel ‘groene’ peulvruchten genoemd.

Win gratis peulvruchten!

Peulvruchten zijn lekker, gezond en superveelzijdig! Via deze wedstrijd maak je kans om ze naar hartenlust te proeven. Neem deel en win een smakelijk pakket met kikkererwten, linzen en co, geleverd bij jou thuis! HAK en Bonduelle stellen de pakketten met zorg samen. We geven er meer dan 50 weg.

Photo by Andrea Davis from Pexels
Photo by Andrea Davis from Pexels

Wat moet je doen?

Vertel ons vóór 15 oktober 24u. wat je favoriete peulvruchtenrecept is of welk peulvruchtenrecept je graag wil klaarmaken. Doe dit via dit formulier. Geef daar ook je contactgegevens door en beantwoord onze schiftingsvraag. That’s it.

Download het wedstrijdreglement

Bekijk onze video’s

We zouden een boek kunnen schrijven over hoe
bijzonder peulvruchten zijn. Maar: video’s zijn leuker om naar te kijken. In de spotlights: de linze, witte boon, kikkererwt én kidneyboon.

Realisatie van

Met steun van

De samenwerking tussen het Vlaams Instituut Gezond Leven en HAK en Bonduelle is conform de ethische code van de sector preventieve gezondheidszorg en volgt de principes en criteria m.b.t. partnerschappen die het Vlaams Instituut Gezond Leven in deze clausule vastlegde.