Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

De Goed-Gefaald-Groet

TOWIU! (The Only Way Is Up)

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.
  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.
  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Met de methodiek ‘De Goed-Gefaald-Groet’ leren leerlingen op een andere manier kijken naar fouten maken. We koppelen er een positief signaal aan, dat aanmoedigt om fouten maken niet te vermijden, maar net te omarmen als een opstapje naar succes of een wijze les.

Zo moedigen we leerlingen aan om niet te streng te zijn voor zichzelf en dat is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs | speciaal voor BuSO

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Fouten maken mag

Start met je leerlingen een gesprek over fouten maken.

  • Wanneer maakte jij voor het laatst een fout?
  • Hoe voelde je je daarbij?
  • Vertelde je iemand over de fout?
  • Hoe reageerde die persoon?
  • Hoe zou je zelf reageren als een vriend je vertelt over een gemaakte fout?

Wanneer iets mislukt, voelen we ons vaak slecht of beschaamd. Dat zijn heel normale gevoelens, maar die zorgen er wel voor dat we fouten willen vermijden. Toch kan je uit elke fout iets leren! Door niet te falen, mis je dus de kans om te groeien.

Druk je leerlingen daarom op het hart: fouten maken mag. Iedereen maakt ze, van je vrienden tot je ouders. Door te falen, slaag je er net in om bij te leren over jezelf, je interesses, je omgeving, … Falen helpt je dus vooruit!

2

Goed-Gefaald-Groet

Vaak willen we geen fouten maken omdat we bang zijn voor de reacties van anderen. “Ze gaan mij uitlachen”, “ze gaan mij dom vinden”, “ze gaan niet meer met mij willen samenwerken”, …

Misschien houden dergelijke gedachten je wel tegen om een antwoord te geven in de les of om actief mee te werken aan een groepstaak. Dat verandert vandaag!

De hele klas gaat brainstormen over een Goed-Gefaald-Groet. Dit is een groet die ze brengen wanneer iemand faalt, of dat nu in de les of erbuiten is. Dit kan een handgebaar zijn, een geluid, een woord, … Zolang de groet maar duidelijk maakt: “Jij hebt een fout gemaakt, en dat is helemaal oké. Je kan er alleen maar van leren. Goed gefaald!”

Tip: geef de klas al een voorzet met een paar voorbeelden. Zoals: linkerduim omlaag (= je hebt gefaald) en rechterduim omhoog (= dat is oké). Of de afkorting: TOWIU! (The only way is up).

Zo ga je te werk:

  • Deel de klas op in groepjes van 2 à 4 (afhankelijk van je klasgrootte).
  • Elk groepje bedenkt samen één Goed-Gefaald-Groet. Zet een timer op hun brainstorm.
  • Daarna presenteert elk groepje hun groet voor de klas. Laat ze ook uitleggen waarom ze voor deze groet kiezen.
  • Tijd om te stemmen! Wat wordt de officiële Goed-Gefaald-Groet van de klas?

Tip: het stemmen kan je op verschillende manieren aanpakken. Laat leerlingen bijvoorbeeld hun hand opsteken voor hun favoriete groet (= publieke stemming) of laat ze hun keuze noteren op een post-it (anonieme stemming). Je kan ook alle groeten op een papier schrijven en leerlingen daarna via stickers – of via een dikke stip met stift – op hun favoriet laten stemmen. Maak je keuze op basis van de veiligheid die je voelt in de klas.

3

Reflectie

Nu de groet gekozen is, blik je met de klas kort terug op de oefening.

  • Ga je de Goed-Gefaald-Groet gebruiken in de klas? Waarom wel/niet?
  • Kijk je na deze oefening op een andere manier naar fouten maken?
  • Heb je nog andere tips om beter om te gaan met falen?