Voeding

Voedingsdriehoek

Gezond eten: wat is dat nu precies? In de media verschijnen zoveel tegenstrijdige berichten dat je op den duur het bos door de bomen niet meer ziet. Daarom verzamelde Vlaams Instituut Gezond Leven alle huidige wetenschappelijke kennis over gezonde voeding – wat krijgt de voorkeur, wat beperk je beter – voor jou in de voedingsdriehoek

We willen richtlijnen geven die op lange termijn voor iedereen haalbaar zijn. En die ervoor zorgen dat er ook voor onze kinderen en kleinkinderen genoeg gezond voedsel is. Het resultaat is een realistisch en duurzaam model dat rekening houdt met de actuele eetgewoonten in Vlaanderen.

Cijfers

Benieuwd naar het gewicht van de Vlaming? En wil je ook weten wat wij Vlamingen zoal eten? We zetten enkele belangrijke cijfers op een rij. Zo ben je meteen helemaal mee.

Obesitas en overgewicht 

Hoe beoordeel je of iemand een gezond gewicht heeft? Wel, daarvoor kan je zijn BMI berekenen: body mass index. Ook de middelomtrek is een belangrijke graadmeter. 

Diëten en voedingspatronen

Het Vlaams Instituut Gezond Leven staat volop achter de voedingsdriehoek. Toch willen we je ook andere diëten en gezonde voedingspatronen tonen. We geven graag een overzicht.

Voedingsstoffen

Een voedingsmiddel is samengesteld uit verschillende voedingsstoffen. Ze hebben elk hun eigen functie. We onderscheiden twee grote categorieën: macronutriënten en micronutriënten.  

Beleid

Onze omgeving en de bestaande wet- en regelgeving hebben een grote invloed op het maken van de gezonde keuze. Zorgt een taks op ongezonde voeding ervoor dat we gezonder eten? 

Aanbevelingen per leeftijdsgroep

Deze richtlijnen worden momenteel herzien door de Hoge Gezondheidsraad (project FBDG). Publicatie wordt verwacht eind 2017.