
Talententekening
Eén tekening, twee talenten
De leerlingen leren
- ... positief naar zichzelf te kijken.
- ... hun eigen sterktes te waarderen en in te zetten.
- … te vertrouwen op hun eigen groeikracht.
Duiding
Met de methodiek ‘Talententekening’ gaan leerlingen creatief aan de slag met hun eigen talenten én die van hun klasgenoten. Door die talenten te combineren in één tekening, ontdekken ze hoe hun kwaliteiten elkaar kunnen versterken. Zo ontstaat een positieve sfeer die een boost geeft aan hun zelfvertrouwen. Met een mooi kunstwerk als extra bonus!
Duur
Aard
Doelgroep
Werkwijze / stappenplan / omschrijving
Wat is je talent?
Vertel je leerlingen dat jullie in deze oefening gaan focussen op talenten. Een talent is iets waar je goed in bent, ofwel omdat je het van nature goed kan, ofwel omdat je er sterk op oefent.
Een talent kan eender wat zijn: misschien kan je supersnel sprinten, high scores verbreken in videogames, prachtig zingen, één wenkbrauw optrekken, …
Warm je leerlingen op voor de oefening door ze in stilte te laten nadenken over enkele vragen (kies er zelf een paar uit):
- Welke talenten heb jij? Of: heb jij een verborgen talent?
- Welke talenten heb je al gedeeld met je klasgenoten?
- Ben je trots op je talent?
- Vind je het makkelijk om over je talenten te praten?
Mix & match je talenten
Deel je leerlingen op in duo’s. Is de klas oneven? Vorm dan ook één trio.
Tip: dit kan je op verschillende manieren doen. Hebben de leerlingen net een nieuwe buur gekregen? Maak er dan een ‘buurdate’ van. Wil je liever een willekeurige opdeling? Gebruik dan een groepjesmaker.
Voorzie een tafel vol creatief materiaal (stiften, kleurpotloden, wasco’s, houtskool, verf, …) en deel aan elk duo een groot vel papier uit. Leg uit dat elk groepje een talententekening gaat maken. Op dit blad moet straks van elke leerling minstens één talent te ontdekken zijn.
Je kan zelfs nog een stapje verder gaan en vragen of het ene talent het andere kan versterken. Bijvoorbeeld: klasgenoot A kan goed gitaarspelen, klasgenoot B kan mooi zingen.
De duo’s zullen dus goed moeten samenwerken en hun talenten met elkaar moeten delen. Geef daarvoor deze instructies:
- Deel je talent(en) met je buur.
- Bedenk of je jouw talent kan combineren met dat van je buur. Bijvoorbeeld:
- Jij maakt muziek en je klasgenoot kan goed dansen – samen zorgen jullie voor een show!
- Jij maakt graag foto’s en je klasgenoot is goed in make-up – tijd voor een close-up fotoshoot!
- Jij schrijft spannende verhalen en je klasgenoot heeft een mooie voorleesstem – dat wordt een goede podcast!
- Jij hebt een mooie moestuin en je klasgenoot is een goede kok – mmm, een overheerlijk en vers gerechtje!
- Zet jullie talenten op papier. Bepaal zelf om ze apart te tekenen of om ze te combineren zoals in de voorbeelden.
Tip: geef je les in een specifieke studierichting (houtbewerking, mode, …)? Bied dan gerust ook andere materialen aan (zoals hout en stof).
Zet een timer op en geef het startsein. Benieuwd welke talenten straks tot leven komen op papier!
Talentententoonstelling
Wanneer alle kunstwerken klaar zijn, maak je groepjes van 2 à 3 duo’s (afhankelijk van de grootte van je klas). De duo’s laten nu elk om beurt hun tekening in hun groepje zien. Welke talenten kunnen de anderen spotten? Wisten ze al dat hun klasgenoot dit talent had?
Tip: als je meer dan de voorziene 15 minuten de tijd hebt, kan je dit ook klassikaal doen en elk duo naar voren laten komen.
Reflectie
Blik achteraf met de hele klas terug op de creatieve oefening. Stel klassikaal de volgende vragen:
- Wat heb je zoal geleerd over je klasgenoot?
- Hoe was het om je eigen talent te delen?
- Hoe ging het om per twee (of per drie) een tekening te maken?
- Zijn jullie erin geslaagd om elkaars talenten te combineren of te versterken?
Sluit af met enkele kerngedachten. Elke leerling heeft unieke kwaliteiten, en wanneer je die kwaliteiten bundelt, kan je misschien nóg mooiere resultaten behalen. Misschien kunnen jullie iets leren van elkaars talenten? En hoe kan jij jouw talent inzetten om de sterke eigenschap van een andere klasgenoot in de verf te zetten?
Kortom: wees een grote supporter van elkaars talenten. Help elkaar erin groeien, en blijf nieuwe manieren ontdekken waarop jullie talenten elkaar kunnen versterken!