Rookvrije maand (Kessel-Lo, Menen)

Waarom deze actie?

Stoppen met roken is een proces. Een rookvrije maand kan mensen aanmoedigen om een stoppoging te doen. Mensen die een maand niet roken, hebben meer kans op blijvend succes.

Wat houdt de actie in?

Campagne om buurtbewoners uit te dagen een maand rookvrij te blijven. Tijdens deze maand kan je informatie geven over de verschillende methoden die kunnen helpen om te stoppen met roken.

Tijdens deze maand kan je eventueel verschillende activiteiten organiseren voor de buurt. Het doel van deze activiteiten is om deelnemers te ondersteunen en de kans te bieden hun ervaringen te delen.

Zelf aan de slag?

  • Beslis welke maand de rookvrije maand wordt.

Tip: Stichting Tegen Kanker voert in mei de campagne Buddy Deal. Ze roepen op om in mei een maand niet te roken. Door aan te sluiten bij deze campagne surf je mee op een breder verhaal. Zo kan je jezelf werk besparen. Roep buurtbewoners op om zich in te schrijven op www.buddydeal.be. Deelnemers krijgen tijdens die maand tips en ondersteuning. Dan moet je zelf geen landingspagina of tips voorzien. Op de website vind je ook ondersteunende materialen die je kan gebruiken om dit mee bekend te maken.

  • Beslis of je ontmoetingsmomenten wilt organiseren en wat je gaat doen. In Menen en Kessel-Lo waren deze geen succes. Verschillende van deze momenten werden geannuleerd wegens geen deelnemers. Als je ze toch wilt organiseren, raden we aan om op voorhand af te toetsen bij potentiële deelnemers of ze hier nood aan hebben en hoe zij deze momenten zien.
  • Communicatie vooraf: bedenk hoe je de rookvrije maand bekendmaakt. Enkele mogelijkheden:
    • Posters en flyers: hou rekening met waar je de posters gaat ophangen. Ga je de flyers bussen of ergens leggen?
    • Ken je bekende buurtbewoners? Vraag of ze als ambassadeur willen optreden. Je kan vragen of ze een korte video opnemen of dat je hun foto mag gebruiken.
    • Deel de campagne zeker ook op sociale media.
  • Denk ook na of je mensen tijdens die maand wil ondersteunen.
    • Ga je voor een Facebookgroep waarin mensen elkaar kunnen steunen?
    • Verstuur je een nieuwsbrief naar deelnemers? Hoe kunnen ze zich hiervoor inschrijven?

Kostprijs

  • Drukwerk
  • Tijd om de campagne op te zetten: ongeveer 20 werkdagen

Resultaat

Menen-Centrum

Post

In Menen werd vooraf campagne gevoerd via posters in de straat, video’s en sociale media. Er werden bijna 100 posters verdeeld. Er werd gekozen om bekende Menenaars het gezicht te laten zijn van deze campagne.

Bij sommige bekende Menenaars ging dit vlot, bij andere minder. Laat je hierdoor niet ontmoedigen. Het is fijn dat we mensen van verschillende generaties hebben gevonden. En geef ze carte blanche, zodat ze hun ding kunnen doen." Stefaan, Projectcoördinator Zorgzame buurt, Stad Menen

Er werd ook een website gelanceerd: www.menen.be/mei-rookvrij. Op deze webpagina konden mensen zich inschrijven voor tips. Slechts 10 mensen deden dit. Maar na de maand hadden wel 174 mensen deze webpagina bekeken.

Er werden ook ontmoetingsmomenten georganiseerd, zoals een spikebal- en kubbinitiatie, picknick, fietstocht, … Er was niet op elke activiteit veel volk. Ook al werd er op deze momenten wel over het thema roken gepraat, toch misten ze hun doel om deelnemers samen te brengen.

Er werd geprobeerd om te achterhalen hoeveel mensen effectief deelnamen aan de rookvrije maand. Maar deze evaluatie werd ondanks verschillende verspreidingskanalen te weinig ingevuld.

Kop van Kessel-Lo en Blauwput

In Kessel-Lo werd er ook in mei een rookvrije maand georganiseerd. Deze maand werd bekendgemaakt via posters. Er werden er 54 verspreid. Daarnaast werden ook 3.500 posterkaarten gebust. Ook via sociale media werden posts gedeeld, waaronder een getuigenis van een buurtbewoner. Sommige posts werden ook gebruikt als advertentie. Ondanks de vele inspanningen schreven zich slechts 3 mensen in op de nieuwsbrief met tips.

Op de website www.zorgzaamleuven.be/meirookvrij konden buurtbewoners zich inschrijven. Op deze site vonden mensen ook de verschillende rookstopondersteuning in de buurt, alsook tips.

Ook in deze buurt werden ontmoetingsmomenten georganiseerd. Die waren weinig succesvol, verschillende werden geannuleerd.

De actie was geen onverdeeld succes. Toch heeft het iets wakker gemaakt. Er was meer interesse in rookstop. Verschillende zorgprofessionals kregen meer vragen hierover. Ook de tabakoloog in de buurt kreeg meer aanvragen binnen. Maar weegt dit op tegen de inspanningen?

Buurtbewoners
Stoppen met roken