Is er nood aan extra communicatie om de maaltijden af te stemmen op je kinderen, jongeren en gezinnen? Of wil je als ‘keuken’ meer feedback krijgen over de tevredenheid? Met feedback wordt elke maaltijd beter en beter. Niet omdat feedback blindelings gevolgd wordt, maar omdat ze aanzet tot bewuste keuzes die besproken worden.

Wie doet dit al?

Dat zouden we ook graag weten! Maar tot nu heeft nog geen enkele jeugdhulporganisatie ons verteld hiermee bezig te zijn. Doe jij dit en wil je andere inspireren of je ervaring delen? Laat het me weten! (Dan kunnen we dit ongelukkige tekstje ook meteen verwijderen.)

Tot wat leidt dit?

  • Inzicht in wat kinderen en jongeren van de maaltijden vinden
  • Inzicht in oplossingsmogelijkheden die kinderen en jongeren zien
  • Slimme verbeteringen die aanzetten tot gezonder eten en drinken
  • Sfeer van samen zoeken naar gezonde kost
  • Kinderen en jongeren groeien en ontwikkelen en leren hoe ze feedback moeten geven, hoe ze best eerlijk vertellen wat ze ervan vinden …
  • Keukenpersoneel leert al snel bij over hoe het eraan toegaat aan tafel

Feedback als kers op de taart

Enkele tips uit de praktijk om feedback goed te organiseren.

  • Sluit indien mogelijk als kok aan bij de maaltijd en ontdek eerstehands wat ze van het menu vinden. Zo krijgen kinderen en jongeren de kans om met jou in contact te komen, iets te vragen over de maaltijden/bereidingen/...
  • Laat kinderen en jongeren een week lang de maaltijden een score geven. Je kan dit combineren met de fiche ‘samen menu’s aanpassen’. Zo denken ze ook na over wat er dan mogelijk gezonder en lekker kan zijn. Deze suggesties kunnen voor de chef (of dat nu een begeleider, kok, centrale keuken of (groot)ouder is, maakt niet uit) iets zijn om verder op te werken. 
  • Let op met hoe je feedback vraagt. Vragen als ‘Wat zou het lekkerder hebben gemaakt?’ geven veel meer richting dan ‘Vond je het lekker?’. Een vraag als ‘Wat zou hierbij passen volgens jou?’ geeft jongeren de kans om zelf mee na te denken over oplossingen.
  • Werk binnen je organisatie een gepast maaltijdbeoordelingssysteem uit als communicatiemiddel tussen eetzaal en keuken. Bekijk in je voorziening of er kanalen zijn waarmee je kan werken zoals een elektronisch formulier of het verwerken in een bestaand bestelformulier. Wil je snel feedback? Laat het dan dagelijks of wekelijks invullen.
  • Bevraag mondeling of via een maaltijdbeoordelingssysteem verschillende categorieën. Zo voorkom je dat iemand schrijft ‘niet lekker’. Daarmee weet je immers niet wat wél meer zou smaken. Categorieën kunnen zijn: Hoeveelheid met als enkele voorbeelden ‘te veel vlees’, ‘te weinig groenten’, ‘te veel saus’ ...; Kwaliteit, bijvoorbeeld: ‘sterk-weinig-goed gekruid’, ‘mals-taai-droog-sappig’, ‘niet genoeg gegaard-gaar-overgaar’, ‘weinig variatie in beleg' ... Andere mogelijkheden zijn: schepmateriaal vuil, maaltijd wel/niet op tijd, niet gekoeld, te koud etc. Geef in je voorbeelden al aan dat positieve zaken zeker ook genoteerd mogen worden.
  • Kreeg je feedback? Geef die door aan de keuken zodat alles intern besproken kan worden tijdens het werkoverleg en de bespreking ook nadien teruggekoppeld kan worden naar de afdeling/leefgroep. Op die manier weten zij ook wat er met hun feedback wordt gedaan.
Feedback over maaltijden GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Voeding
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Context/netwerk
Omgevingsinterventies
Regels en afspraken
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar