Je kan kinderen en jongeren aanmoedigen om te eten en drinken volgens de voedingsdriehoek door hen erover te leren… Maar dat heeft weinig zin als je aanbod er heel erg van afwijkt. Check dus even of jullie voedingsaanbod ‘voedingsdriehoek-gezind’ is en naar welk aanbod jullie willen groeien.

Wie doet dit al?

De afdelingen met verblijfmodules bij OVBJ De Waaiburg in Geel hebben een gezonder en meer evenwichtig aankoopbeleid en voedingsaanbod:

    Dranken:

    • Water en melk zijn permanent beschikbaar.

    Snacks:

    • Er is dagelijks verse soep. Ze kopen hiervoor diepvriesgroenten en verse groenten, en kijken voor een samenwerking met een bioboer uit de buurt.
    • Vers fruit wordt dagelijks aangeboden (smoothies, fruitspies, fruitsalade …).

    Warme maaltijden:

    • Frieten, kroketten, puree of gebakken aardappelen: maximum één keer per week.
    • Volwaardige groenteportie (half bord)! Voldoende variatie! Ze proberen ook minder bekende groenten.
    • Eén keer per week wordt er een vegetarische maaltijd aangeboden.

    Broodmaaltijden:

    • Bruin of volkoren brood is dagelijks beschikbaar.
    • Pistolets, koffiekoeken en sandwiches eten ze enkel in het weekend.
    • In plaats van cornflakes halen ze gezondere varianten in huis (ongesuikerde muesli).

    In OLO vzw in Brasschaat wordt het magazijn ingelicht over de tussendoortjes en wordt er een nieuw evenwicht gezocht tussen ongezonde en gezonde snacks.

    De Cantel van vzw Cirkant (Turnhout) introduceert ook producten die de jongeren niet echt kennen. “Toen ik kikkererwten voor het eerst op het menu zette, kreeg ik de vraag of daar kikkers in zitten. (lacht) Ik leg hen dan uit dat kikkererwten of andere peulvruchten goede vleesvervangers zijn, dat ze gezond zijn. En ik zeg hen dat ons lichaam gewoon niet elke dag vlees nodig heeft.” (Mariam, kok vzw Cirkant)

    Tot wat leidt dit?

    • Kinderen en jongeren kunnen vaker proeven van een gezond voedingsaanbod.
    • Kinderen en jongeren verruimen hun smaakpalet.
    • Kinderen en jongeren krijgen via gezonde voeding de nodige energie voor hun dagelijkse activiteiten.
    • Kinderen en jongeren ervaren hogere weerstand, een gezonder gebit en gewicht, minder kans op chronische aandoeningen, voelen zich beter in hun vel, slapen beter en hebben een groter leervermogen.

    Het evenwichtig aanbod

    Enkele tips vanuit de praktijk om een gezond en lekker aanbod te organiseren:

    • Welk aanbod hebben jullie zelf in de hand? Denk verder dan jullie interne keuken. Hebben jullie een winkel die je zelf organiseert? Hebben jullie invloed op wat ouders meebrengen/-geven? Bepalen jullie mee wat kinderen/jongeren eten op school of hun werk?
    • Je kan dranken, tussendoortjes, warme maaltijden en broodmaaltijden gezonder maken. Beschrijf goed naar welk aanbod jullie willen groeien. Dat betekent stapsgewijs veranderen. Bijvoorbeeld door verhoudingen aan te passen.
    • Het is niet omdat je iets (niet meer) beschikbaar maakt, dat het daarom (niet meer) gegeten wordt. Daarom is het belangrijk om samen dit aanbod te bepalen. Zo loop je minder kans dat kinderen en jongeren met hun zakgeld het ongezonde(re) aanbod kopen of de regels proberen te omzeilen.
    • Zorg voor een stimulerend beleid zodat de gezonde aankopen enthousiast worden onthaald. Je wil niet dat het beschikbare bruin brood hard wordt vóór iemand er een hap van eet. Stimuleer de jongeren door zelf bruin brood te nemen, het mooi te presenteren, samen te bakken, te combineren met lekker beleg … Dat presentatie belangrijk is, ondervond ook begeleidster Valérie van vzw Cirkant: “Je moet dingen op een uitnodigende manier presenteren. Als je op de ontbijttafel bijvoorbeeld een kan warm water zet en er mooi enkele theezakjes bijlegt, dan gaan onze jongeren er al sneller voor kiezen. En als we al eens tijd over hebben, dan zetten we een kan water met een fruitsmaakje. Als dat er leuk uitziet, dan drinken ze dat ook.”
    Gezond en evenwichtig voedingsaanbod GM
    Residentieel (verblijf)
    Semi-residentieel (ambulant)
    Thuiscontext (mobiel)
    Voeding
    Kind/jongere
    (leef)Groep
    Jeugdhulporganisatie/voorziening
    Context/netwerk
    Omgevingsinterventies
    0-3 jaar
    3-6 jaar
    6-13 jaar
    13-18 jaar
    18-25 jaar