Jongeren hebben het recht om bij te leren op een manier die hen ligt. Koeken bannen of zeggen dat frisdrank ongezond is, zijn dan niet de beste methodes. We willen dat ze later zelfstandig in het leven staan, hun keuzes bewust maken en kansen nemen om gezond te leven. Daarom is het nodig dat jongeren bijleren over wat gezonde voeding is. Iets wat je zelf ervaart, opzoekt, beetkrijgt … onthou je beter. Daarom werken onderzoeken.

Wie doet het al?

De kookclub in MFC De Hagewinde in Lokeren maakte zijn eigen affiche van gezonde tussendoortjes en dranken.

"De jongeren van MFC De Hagewinde gingen zelf op onderzoek uit. Ze brachten producten mee recht uit de keuken van hun leefgroep. Eerst plaatsten ze de producten, naar hun mening, op een rij: ‘van minst gesuikerd naar meest gesuikerd’. Daarna mochten ze raden hoeveel suikerklontjes elk product bevat en maakten we dit visueel met papieren suikerklontjes. Vervolgens leerde ik hen om de verpakking te lezen en pasten we de suikerklontjes aan. Wat was dat verschieten soms!”

Tot wat leidt het?

  • Een grotere kennis van gezonde voeding
  • Betrokken kinderen en jongeren
  • Vergroten van vaardigheden om zelf kennis op te doen
  • Verandering in gedrag op basis van de opgedane kennis (eventueel)
  • Een betere onderlinge band
  • Geloof in eigen kunnen om kennis op te bouwen

Onderzoek

Enkele tips uit de praktijk

  • Dagelijkse wereld: Speel in op vragen die kinderen en jongeren doorheen de weken stellen. Zo speel je in op wat zij belangrijk vinden.

“Waarom is een banaan gezond?”; “Het eten is zo flets, waar is het zout?”; “Waarom drink jij zero en geen light?”; “Waarom mag ik na 21 uur geen frisdrank drinken?”; “Wat zijn die cijfers met een E-tje voor en die letters in een kleur op de doos van mijn ontbijtgranen?”(E-nummers en Nutri-Score); “Waarom zijn we veranderd van choco?”.

  • Vrij initiatief: Kinderen en jongeren hebben de behoefte om de wereld rondom hen te verkennen. Kiezen ze zelf om meer te weten te komen over wat er in energiedranken en tussendoortjes zit? Dan zijn ze vast gemotiveerder om aan deze opdracht te werken. Laat ook binnen de opdracht keuzes. Hoe zullen we wat we te weten kwamen visueel voorstellen? Wat willen we vergelijken?
  • Verrijking in de leefomgeving: Een rijke leeromgeving met uitdagende activiteit stimuleert onderzoek. Hang je gewoon een affiche van tussendoortjes of dranken uit, of haal je samen de kasten leeg en start je een onderzoek? Een groot verschil, want bij het tweede werk je in een rijke leeromgeving. Een uitdaging houdt in dat je kijkt naar het leervermogen en het niveau van de opdracht daarop afstemt. Door opzoekwerk te combineren met materiaal uithalen, in volgorde zetten … creëer je afwisselende activiteiten. Zitten en luisteren stimuleren het leren niet. Bewegen tijdens het leren, zorgt dat het allemaal iets langer blijft hangen.
  • Ervaringsgerichte dialoog: Sta stil bij wat jullie ontdekken. Hoe voel je je bij het lezen van de etiketten, het verzamelen van de suikerklontjes … Zorg voor een goede sfeer en relatie. Organiseer deze activiteit niet als eerste contact. Kinderen en jongeren zullen zich niet altijd makkelijk blootgeven bij iemand die ze (nog) niet vertrouwen. Echte reacties van zowel kinderen, jongeren als begeleiders zorgen ervoor dat er een band en respect worden opgebouwd die het leren ondersteunen.