Steun 4x
We vinden steun bij elkaar

Check-in

Hoe gaat het vandaag met jou?

De leerlingen leren

  • ... verbondenheid ervaren.
  • … waardering uiten en ontvangen.
  • … ervaringen, gevoelens, ... met elkaar delen.

Duiding

Met de methodiek ‘Check-in’ leren leerlingen met elkaar delen hoe ze zich voelen op basis van een bepaald thema. Dat thema kan elke keer anders zijn, maar heeft steeds hetzelfde doel: stilstaan bij hoe het op dat moment écht met je gaat.

Duur

max 15 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs | Testproject geluk voor doeners & dromers

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Wat is een check-in?

Doe deze oefening aan de start van de dag of van een les. Ga met de leerlingen samen in een cirkel staan. Leg uit dat je een ‘check-in’ gaat doen. Dat betekent dat iedere leerling kort, maar bewust stilstaat bij hoe die zich op dat moment voelt. Even inchecken bij jezelf, dus.

2

Eén centraal thema

Telkens wanneer je een check-in doet, kan je rond een thema werken. We geven je enkele ideeën en werken alvast één thema uit.

  • Wat voor kleur ben jij vandaag?
  • Wat voor dier ben jij vandaag?
  • Welk handgebaar (of welke emoji) past bij jouw gevoel vandaag?
  • Welke film past het beste bij jouw gevoel vandaag?

Tip: zoek je een check-in die andere zintuigen activeert? Laat je leerlingen dan bijvoorbeeld hun gevoel linken aan verschillende texturen (wol, schuurpapier, karton, rubber, ...) of aan bepaalde geluiden (van dieren, instrumenten, de natuur, ...).

Uitwerking: kleur
Leg in het midden van de cirkel enkele gekleurde papieren. Hou het bij enkele basiskleuren:

  • Rood
  • Geel
  • Oranje
  • Blauw
  • Groen

Vul aan met enkele kernwoorden op papier die de leerlingen kunnen linken aan een kleur. In deze bijlage staan bijvoorbeeld verschillende emoties inclusief visuele ondersteuning.

In de check-in benoemen de leerlingen vervolgens elk een kleur dat met hun gevoel overeenstemt en waarom, met jouw materiaal in de cirkel als inspiratie.

Tip: benadruk dat er geen juist of fout antwoord is. Rood kan ‘boos’ betekenen, maar evengoed ‘verliefd’. Groen kan ‘ontspannen’ zijn, maar ook ‘bang’ zijn.

3

Popcorn time

Heb je een themavraag gekozen en toegelicht? Dan gaan de leerlingen die nu ‘popcorn style’ beantwoorden. Dat betekent dat ze het antwoord laten ‘poppen’ wanneer ze zich er klaar voor voelen. Op die manier voelen de leerlingen geen stress over hun beurt.

Het is niet de bedoeling om op elkaar te reageren tijdens de check-in. Het is vooral belangrijk dat iedereen hun gevoel kan uiten, en dat de leerlingen ook een idee krijgen van hoe de rest van de klas zich vandaag voelt.

Tip: wil je voor meer verbinding zorgen tijdens de check-in? Nodig je leerlingen dan uit om heel even een stap naar voren te zetten als ze het antwoord van een klasgenoot herkennen.

4

Regelmatig inchecken

De check-in is een leuke, korte oefening die je vaker kan doen voor de start van de les. Op die manier kan je het algemene gevoel van je klas inschatten, en je les er verder op afstellen. Daarnaast verlaagt het elke keer de drempel voor je leerlingen om uit te drukken hoe het met hen gaat.

5

Extra: check-out

Na de les – of op het einde van de dag – kan je ook een check-out houden. Hoe voelen de leerlingen zich nu? Zo kan je als leerkracht zien of hun gevoel positief geëvolueerd is, of net onveranderd is gebleven doorheen de dag.

Varianten en verwanten

Op zoek naar een korte en krachtige check-in? Dan is dit een leuke variant. Ga als leerkracht voor de les in de deuropening staan. Laat de leerlingen één voor één binnenkomen en bij jou ‘inchecken’ op basis van een thema. Je kan een paar handgebaren als optie geven, of een interactie met jou (vuistje, high five, knuffel, ...), of je laat ze een emoji aanwijzen die je op een bord (of flipchart, karton, ...) aan de deur hebt staan.

Inspiratie vind je hier: