Energie 4x
We tanken energie

Geluk in het wild

Creatief kleine gelukjes verspreiden

De leerlingen leren

  • ... ontdekken welke ervaringen energie geven.
  • ... energie halen uit hun interesses en nieuwsgierigheid.
  • ... een evenwicht bewaken tussen energiegevers en -nemers.

Duiding

Met de methodiek ‘Geluk in het wild’ verrassen leerlingen hun omgeving met grappige of leuke creaties. Van een positieve sticker op school tot 'bloembommetjes’ in de buurt: mensen onverwacht een glimlach bezorgen, dáár krijg je nou eens energie van!

Duur

max 15 min | 15 min - 30 min | meer dan 30 min

Aard

beleven

Doelgroep

Secundair onderwijs | Testproject geluk voor doeners & dromers

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Geluk zit in kleine dingen

Vertel je leerlingen dat jullie allemaal samen voor onverwachte geluksmomentjes gaan zorgen. Hoe? Door de omgeving op te fleuren met een mooie of grappige creatie. Kies uit een van deze creatieve oefeningen en bezorg schoolgangers of voorbijgangers een glimlach!

Per oefening schatten we in hoeveel tijd je als leerkracht nodig hebt voor de voorbereiding en voor de uitvoering met de klas.

2

Stickerfestijn
Voorbereiding: 30 min | Uitvoering: 15 min

  • Verzamel stickers die je zelf nog hebt liggen of hoor rond bij andere leerkrachten. Stickers met spreuken, dieren, symbolen, … Alles wat maar kan werken om iemand te doen glimlachen.
  • Stuur je leerlingen op pad in de school met enkele stickers. Plakken maar! (Tip: maak goede afspraken over de plaatsen die wel of niet beplakt mogen worden. Zo is het bureau van de directeur waarschijnlijk wel off-limits 😊)
  • Optioneel: laat de klas na hun 'stickerfestijn’ nog eens door de school lopen. Spotten ze de stickers van hun klasgenoten?
3

Wildbreien
Voorbereiding: 15 min | Uitvoering: 15 à 30 min (exclusief les over breien)

Breiwerk in het wild? Jazeker!

Voorzie het nodige materiaal (wol, breinaalden, patronen).

Geef je leerlingen de opdracht om een bepaald patroon te breien (een slinger, een driehoek, ...). Daarvoor moeten ze natuurlijk wel kunnen breien. Geef daarom misschien eerst een les rond breien in het algemeen.

Tip: je kan natuurlijk ook haken of macrameeën. Klinkt als te veel gedoe? Laat je leerlingen dan bijvoorbeeld draadjes wol, touw, lintjes, of zelfs reepjes oude stof in elkaar vlechten tot ze een slinger hebben. Dan heb je alleen maar een van deze materialen, scharen en plakband nodig (om de draadjes vast te plakken op de bank – dat vlecht iets makkelijker).

Hebben je leerlingen allemaal een kunstwerk klaar? Stuur ze naar buiten en vraag om er de buurt rond de school mee te versieren. Wedden dat hun creaties voorbijgangers voor een geluksmomentje zorgen?

Tip: hou je de klas liever binnen de schoolmuren? Dan zijn de schoolgangen en de speelplaats zeker ook een perfecte uitvalsbasis.

4

Stoepkrijt
Uitvoering: 15 min

Deze spreekt voor zich: zet je leerlingen aan het werk met krijt. Bepaal zelf waar ze zich mogen uitleven, en geef eventueel extra richtlijnen mee:

  • Quotes: elke leerling schrijft een positieve quote neer. Daag ze uit om met verschillende kleuren te werken, of om elke letter anders te schrijven of tekenen.
  • Natuur: vraag om het grijze voetpad of de saaie speelplaats om te toveren tot een groen paradijs van gras, bloemen, bomen, vogels, bijtjes, …
  • Geometrie: ga écht de kunstige route op en vraag je leerlingen om abstracte kunstwerkjes te maken, die alleen uit vormen uit de geometrie bestaan (driehoeken, vierkanten, trapeziums, veelhoeken, …). Waar zit hun innerlijke Picasso?
5

Bloembommetjes
Voorbereiding: 30 min tot 1 uur, afhankelijk van het beschikbare materiaal | Uitvoering: 15 min

Je buurt letterlijk doen openbloeien? Dat kan je doen met guerrilla gardening! Je kan op veel manieren rebels zorgen voor meer groen (lees er hier meer over), maar wij kiezen nu voor bloembommetjes.

  • Verzamel eerst het materiaal dat je nodig hebt:
    • Klei (bentoniet voor snel uitgooien, rode of natte klei om te bewaren)
    • Compost of potgrond zonder veen
    • Bloemen- en plantenzaadjes
    • Optioneel: chilipoeder (dat kan helpen tegen beestjes)
  • Laat je leerlingen bovenstaande de materialen combineren tot ze een bloembom hebben. Hier vind je de verhoudingen (en meer info over bloembommetjes in het algemeen).
  • En dan nu, het leuke deel! Laat de leerlingen rondlopen (in of buiten de school) en bloembommetjes gooien naar plekken die wel wat kleur kunnen gebruiken.
  • Laat de natuur zijn werk doen… En wie weet spotten je leerlingen binnenkort wel bloemenweides bij hun ‘targets’!
6

Positieve post-its
Uitvoering: 15 min

Je handen minder vuil maken? Kies dan de route van de post-its.

  • Deel post-its in verschillende kleuren uit aan je leerlingen.
  • Leg uit dat ze deze post-its straks op spiegels en ramen mogen plakken. Met andere woorden: plaatsen waar je je eigen weerspiegeling kan zien.
  • Geef ze nu de opdracht om complimentjes of aanmoedigende woorden op hun post-its te schrijven. Berichtjes die je zelf zou willen lezen als je jezelf in de spiegel kan zien. Zoals:
    • Wat zie je er goed uit vandaag!
    • Die lach is er één uit de duizend.
    • Je bent goed bezig!
    • Je straalt!
    • Nieuwe dag, nieuwe kansen.
    • Ik geloof in jou.
  • Heeft elke leerling een paar post-its klaar? Tijd om wild te plakken!

Tip: je kan de post-its ook op voorhand zelf schrijven of kaartjes afdrukken met positieve boodschappen. Dat vereist wat voorbereiding, maar op die manier kunnen je leerlingen meteen aan de slag met plakken. Deze variant is bijvoorbeeld interessant voor minder talige leerlingen.