Loslaten 4x
We kunnen loslaten

'That's meditation!'-podcast

Start to meditate

De leerlingen leren

  • ... aandacht hebben voor hun gevoelens en gedachten.

  • ... gevoelens en gedachten erkennen.

  • ... gevoelens en gedachten gewoon laten 'zijn'.

Duiding

Met de podcast ‘That’s meditation!’ nemen Smos & co (van ‘Safety First’) je leerlingen acht weken lang mee met kleine meditatie-oefeningen om helemaal tot rust te komen.

Door te mediteren, leren jongeren aandacht te hebben voor het hier en nu. Het omgekeerde van afgeleid, overstelpt, meegesleept … worden door een heleboel gedachten en gevoelens. Ze leren met andere woorden ‘loslaten’: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

beleven

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Waarom mediteren?

Mediteren is een vaardigheid die je in de klas kan aanleren. Maar niet eender welk moment is geschikt om mediteren te introduceren bij de jongeren. Maak leerlingen eerst warm voor het idee en vertel hen waarom ‘leren mediteren’ nuttig kan zijn voor hen.

Toon de eerste minuten van deze video en verduidelijk het concept met enkele (dagdagelijkse) voorbeelden voor jouw leerlingen:

  • Examens kunnen voor pieken zorgen in stress en angst. Mindfulness kan helpen om te ontspannen, om negatieve piekergedachten op te pikken en om de aandacht te verleggen.

  • De wereld kan soms nogal hectisch zijn en er komt heel veel op je af. Dan kan je wel eens jezelf kwijtraken. Mindfulness kan helpen om te vertragen en om de prikkels af te wenden. Zo kan je jezelf terugvinden en meer zelfvertrouwen ervaren.

  • Als we ruzie hebben met mensen die we graag hebben, dan kunnen er lelijke woorden vallen. Dat maakt het moeilijk om te concentreren op andere zaken. Mindfulness kan helpen om minder zwaar aan de spanningen te tillen, ze als tijdelijk te aanzien en ze makkelijker los te laten.


Tip: check op voorhand de tips voor een geslaagde mindfulness-oefening in de klas (zie bijlage). Deze zijn zeker ook relevant bij de opstart van meditatie in de klas.

2

Start to meditate

Zijn de leerlingen warm gemaakt voor de ervaring? Zet de eerste aflevering van de podcast op. De podcast bestaat uit acht keer zes afleveringen. In het begin duurt een meditatie een vijftal minuten, na acht weken zit je aan ongeveer 25 minuten. Een echte start-to-meditate, dus!

3

Hoe was het?

Pols na de oefening hoe de leerlingen dit hebben ervaren:

  • Wat heb je gevoeld tijdens de oefening? Hoe voel je je nu?

  • Is het gelukt om je gedachten los te laten?

  • Wat vond je er moeilijk aan?

  • Zou je het graag nog eens proberen? Wanneer?

Tip: vaak lukt mediteren niet van de eerste keer. Geef de moed niet op en probeer het later nog eens opnieuw, en opnieuw en opnieuw. Tot de leerlingen het onder de knie krijgen en de werkzame effecten van mediteren voelen.

Varianten en verwanten

Werd de interesse van de leerlingen gewekt? Kijk dan ook eens bij deze mindfulness voor teens van het Instituut voor Aandacht en Mindfulness.

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gevonden op de website van Rode Neuzen Dag:
https://www.rodeneuzendag.be/nieuwtjes/mediteer-mee