Te warm op ’t werk? Deze survivaltips houden je koel

01.07.2019

De zomer laat zich van zijn warmste kant zien. En dat voelen we ook op het werk. Wie denkt dat hij of zij bij 30°C zomaar naar huis mag, heeft het mis. Toch heeft de werknemer recht op een aantal beschermende maatregelen die sinds juli 2012 vastgelegd zijn in de welzijnscodex. De nadruk ligt voornamelijk op preventie.

Wanneer is warm té warm? Hoe ‘meet’ je dat op het werk? Een gewone, klassieke thermometer volstaat niet. De arbeidsgeneesheer heeft hiervoor een vochtige globethermometer. Dit toestel houdt naast temperatuur ook rekening met de luchtsnelheid (wind, tocht) en de luchtvochtigheid. 

Al die factoren samen bepalen of een werkgever maatregelen moet nemen op de werkplek. Afhankelijk van de mate van fysieke inspanning dat een bepaald soort werk vraagt, moet de werkgever een aantal maatregelen treffen, zoals:

  • Zorgen voor beschermingsmiddelen bij werknemers die rechtstreeks aan de zon blootgesteld zijn.
  • Zorgen voor voldoende koele drank.
  • Binnen de 48 uur kunstmatige verluchting in de werklokalen voorzien.
  • Het aanpassen van de werkroosters.

Mag het voor jou iets meer zijn? Hier zijn nog wat overlevingstips

Water, water en nog eens water, de rest komt later!

Minstens 1,5 tot 2 liter per dag. Dat zijn zo’n 8 à 12 glaasjes. In Zuid-Afrika kennen ze alles over warmte en de noodzaak aan water drinken. Test hier de Zuid-Afrikaanse watercalculator. Water beu? Gooi er dan eens een limoentje bij. Of drink afwisselend water, koffie en thee. Variatie doet drinken!

De voedingsdriehoek op warme dagen?

Frisse stukjes watermeloen en komkommer zijn eten en drinken tegelijk. Of breng liever diepgevroren, gesneden fruit mee in een vrieszakje om zo te eten of in je yoghurt als ijskoud tussendoortje. Kies voor een licht verteerbare lunch.

Plak niet aan je stoel

Sta om het half uur even recht. Breng die been- en rompspieren in beweging, zo verbrand je ook vetten en suiker. En je concentratie wordt tegelijkertijd aangescherpt. Niet alleen belangrijk tijdens een hittegolf, maar het hele jaar door.

Pimp en maak je eigen fruitijs

Maak samen met de collega’s fruitijs of wissel tips uit over lekkere alternatieven voor roomijs. Keicool en gewoon ook fun om te doen.

Plan je dag

Pak de meest inspannende taken in de ochtend aan, als de warmte nog niet naar je hoofd is gestegen. Hou de routineklusjes voor de namiddag, wanneer je brein oververhit geraakt.  

Stay cool!

Van stress krijg je het warm. Doe het rustig aan op warme dagen!

Schakel alle (onnodige) elektronische apparaten uit

Elektronische apparaten geven extra warmte af. Haal dus die notitieboekjes maar terug van onder het stof.

Dresscode ‘light’

Draag dunne, ademende en lichte kledij. Ademende stoffen nemen het zweet op en laten het opnieuw verdampen zodat je kledij en huid droog blijven.

Have an active break

Plan een moment om samen met de collega’s onder de middag te gaan zwemmen of samen naar de winkel te wandelen. De extra vitamine D tijdens de wandeling zal je deugd doen.

Hou die afterwork sober

Vermijd alcohol en gesuikerde dranken: je lichaam verliest sneller vocht als je alcohol drinkt. Kies eerder voor water dat opgefrist is met wat fruit of een smaakje. Of maak homemade ice tea.

En vergeet Leon en Yvonne niet in de hitte

Breng na het werk eens een bezoekje aan je oma of opa, of ouderen uit je buurt.