Een beleid rond minder lang stilzitten uitrollen doe je niet in een-twee-drie. Het is een langdurig proces waarin je samen met het schoolteam, de leerlingen en de ouders – stap voor stap evolueert van losse acties rond minder lang stilzitten op school naar een samenhangend beleid. 

Maak gebruik van volgende tools om je aanbod in kaart te brengen: 

  • de gezondheidsmatrix
  • de korte checklist geeft een globaal beeld 
    • korte checklist lager onderwijs (binnenkort beschikbaar)
    • korte checklist secundair onderwijs (binnenkort beschikbaar)
  • de uitgebreide checklist geeft een gedetailleerd beeld 
    • uitgebreide checklist lager onderwijs (binnenkort beschikbaar)
    • uitgebreide checklist secundair onderwijs (binnenkort beschikbaar)
  • de checklist actief toezicht
  • feedbackinstrument indicatoren (deel lang stilzitten): het feedbackinstrument van de indicatorenbevraging helpt je om de sterktes en zwaktes van je school te leren kennen. Daarvoor moet je school natuurlijk wel hebben deelgenomen aan de bevraging.

Vul die instrumenten zo objectief mogelijk in. Het is geen controle, maar een hulpmiddel om de kwaliteit van het schoolbeleid in kaart te brengen en te verhogen.