Het is de logica zelve: gezondheid beïnvloedt de werkprestatie. Als je wat minder geslapen hebt, voel je dat meteen tijdens de werkuren. Maar het omgekeerde klopt ook: wie zich fit voelt, verzet vaak bergen werk.

Gezonde medewerkers brengen op

Je onderneming heeft op verschillende manieren baat bij gezonde werknemers, ook op financieel vlak. Gezonde medewerkers zijn bijvoorbeeld minder (langdurig) afwezig door ziekte en nemen minder verlofdagen. Absenteïsme kost een organisatie met vijftig werknemers jaarlijks gemiddeld 75.252 euro.

Het merendeel van onze werknemers werkt in een volcontinu systeem, wat voor hen extra belastend is. We vinden het als werkgever belangrijk dat we onze werknemers stimuleren in een gezonde levensstijl. Als onderneming plukken we daar uiteindelijk ook de vruchten van.

Ellen Rau, Biostoom Oostende

Maar er wordt ook gewoon harder gewerkt, want medewerkers die zich goed in hun vel voelen zijn productiever, hebben meer energie en zijn stressbestendiger. Acties rond gezondheidsbevordering zijn leuk en fun. Denk maar aan een beweegchallenge of een uitwisseling van gezonde gerechtjes. Deze acties komen de teamspirit en sfeer ten goede die vervolgens de samenwerking in en tussen teams kan bevorderen. Werken aan gezondheid helpt je onderneming dus niet alleen om de hedendaagse uitdagingen op de arbeidsmarkt te overwinnen, maar ook om de bedrijfsprestaties en bedrijfsdoelstellingen te verbeteren. Dus waarom maak je geen werk van een gezondere werkomgeving binnen jóúw bedrijf? Je plukt er ongetwijfeld de vruchten van!

Preventief gezondheidsbeleid op het werk

Enkele resultaten

Heel wat bedrijven gingen de uitdaging om een gezondheidsbeleid uit te rollen al aan. En met succes! We zetten enkele knappe resultaten op een rijtje.

  • In een programma van voedselproducent Alpro C.V.A. om beweging en gezond eten te stimuleren, boekten een 130-tal medewerkers mooie resultaten.
  • Door het rookstopprogramma dat chemiegigant Umicore in 2017 opzette, stopten 30 à 40 van de 50 deelnemers effectief met roken. Hierdoor daalde het totale aantal rokers in het bedrijf met 30 procent. Ook Alpro C.V.A. deed 9 van de 15 deelnemers stoppen met roken dankzij haar programma. Knap!
  • Bij spelletjesproducent Cartamundi en bandenfabrikant Continental versterkte de teamgeest dankzij speciale bewegingsprogramma’s.
  • Ook Eurosys, actief in de IT-sector, werkt al enkele jaren een gezondheidsbeleid uit. Zo zien ze dankzij hun inspanningen een daling in het personeelsverloop, een stijging van hun klantentevredenheid (NPS) en een daling van hun ziekteverzuim met 75%.
  • Een gezondheidsbeleid is bijzonder goed voor het imago van een onderneming. Schoenen Torfs speelt dat dan ook actief uit in haar brandingstrategie, net als softwareontwikkelaar ADAM, die een sterk gezondheidsbeleid inzet om de beste kandidaten in een competitieve IT-sector aan boord te halen en te behouden. Alpro gaf ten slotte aan dat de ‘war for talent’ een van de motieven was om een gezondheidsbeleid uit te werken.

    De voordelen voor ondernemingen zijn dus groot. Elke onderneming kan mooie resultaten boeken – ook de jouwe! Lees hier hoe een woonzorgcentrum het heeft aangepakt en hoe hun beleid rendeerde.