Naar de winkel, het werk, de dagbesteding of naar school … Die verplaatsingen zijn ideaal om het STOP-principe te hanteren. Het WAT? Het STOP-principe. Daarmee geef je de voorkeur aan Stappen, Trappen en Openbaar vervoer. En laat je de Personenwagen gewoon staan. Mooi principe, maar hoe loopt dat in de praktijk? Lees snel verder!

Wie doet het al?

  • Als de jongeren van de Gentse vzw Stappen een transportmiddel nodig hebben, dan wordt hen allereerst de fiets voorgesteld.
  • In 71% van de onthaal-, observatie- en oriëntatiecentra (OOOC), centra integrale gezinszorg (CIG), gemeenschapsinstellingen (GI) en organisaties voor bijzondere jeugdzorg (OVBJ) die in 2020 deelnamen aan de indicatorenbevraging (nu ‘Preventiepeiling’) verplaatsen begeleiders zich op een actieve manier (met de fiets, te voet of een combinatie met het openbaar vervoer) om bijvoorbeeld kinderen van school op te halen.
  • In een brochure van OOOC De Luwte (Moorslede) worden ouders ingelicht over de mogelijkheid om via De Luwte een Buzzy Pas aan te kopen. Met zo’n pas kunnen kinderen en jongeren een volledig jaar reizen met De Lijn, tegen een voordeeltarief.

Tot wat leidt het?

  • Het kan helpen om de beweegaanbevelingen voor kinderen en jongeren te behalen.
  • Het draagt bij tot schonere lucht en minder geluidsoverlast, en daar plukt iedereen de vruchten van.
  • Als de auto meer aan de kant blijft staan voor dienstverplaatsingen, dan komt het budget dat normaal in brandstof kruipt, vrij.
  • Je bent minder afhankelijk van bepaalde verkeersomstandigheden zoals file, parking … Want je stapt of fietst er zo doorheen!
  • Het kan stress- en angstgevoelens en ook vermoeidheid verminderen. Je creëert dus kansen op een beter mentaal welbevinden!

Hoe kan je dit extra promoten?

  • Ga na of aan de randvoorwaarden werd voldaan:
    • Is er een veilige en toegankelijke fietsenstalling?
    • Worden fietsen goed onderhouden?
    • Zijn fietsers telkens voldoende zichtbaar (zichtbaar wit voorlicht, rood achterlicht en reflectoren) en beschermd (helm, regenjas, goed werkende remmen en hoorbare bel)?
    • Hoe vlot zijn jullie bereikbaar met het openbaar vervoer?
  • In welke mate is de STOP-reflex al ingeburgerd? Hou een afspraak – zoals actieve verplaatsingen aanmoedigen – levendig:
    • Zet je stappen en trappen om in een slogan, gedicht of beeld. Denk aan een oneliner, tekening, liedjestekst … (schoenenrek met ‘these boots are made for walking’)
    • Waardeer wie het al doet: interview hen voor jullie sociale media, hang een complimentje aan de deelfietsen, maak een poster voor in de fietsenstalling ...
    • Herinner mensen eraan: organiseer je een quiz, teambuilding …? Werp het aantal fietsen van de organisatie op als vraag, ga fietsen als activiteit …
    • Hang in de parking posters op die aanzetten om de volgende keer van de buitenlucht te genieten.
    • Heb je een dienstwagen? Hang daarin een ludieke herinnering dat alles onder de 5 kilometer meestal goed te doen is met de fiets.
    • ...
Actieve verplaatsing tekst
Actieve verplaatsing tekst 1
Alles loopt op wieltjes tekst

Plek in de gezondheidsmatrix

Ontdek op welke strategieën en doelgroepen van de gezondheidsmatrix deze actie focust!

Actieve verplaatsing GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Beweging en lang stilzitten
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Context/netwerk
Omgevingsinterventies
Regels en afspraken
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar
Niet van toepassing/gezin