Je praat met kinderen en jongeren, ze horen je praten tegen andere begeleiders, ze zien jouw (non-)verbale handelingen en horen jouw mening. Onderschat dus niet hoe jouw taal hen beïnvloedt. Kijk na of je die invloed kan inzetten om bewegen (nog meer) te stimuleren.

Wie doet het al?

  • · De begeleiders in vzw Oranjehuis (Kortrijk) spreken allemaal over ‘hun’ sport met de jongeren. Ze dagen elkaar uit (“Ik loop zoveel kilometer deze maand”, “Ik kom altijd met de fiets werken”, “Vorig weekend heb ik met mijn voetbalploeg meegedaan aan een wedstrijd en we hebben gewonnen”, …) en proberen de jongeren te stimuleren om deze ‘way of life’ over te nemen.
  • Bij De Wissel vzw in Leuven leggen ze het verband tussen bepaalde klachten die jongeren aangeven of die de begeleiders opmerken en hoe sport en lichaamsbeweging daar een positieve oplossing voor kan zijn. Het gaat om klachten zoals: over- of ondergewicht, stress, vermoeidheid, agressie, snel uitgeput zijn, verveling. Door die associatie zelf luidop te maken, willen ze de jongeren motiveren om hun persoonlijke voordeel van bewegen en sporten in te zien.
  • Cirkant vzw (Turnhout) werkte sporttrajecten uit op basis van de passies van jongeren én begeleiders. Het beleven en aanvoelen van een passie bij iemand anders, werkt aanstekelijk en motiverend. Een atelier dat gegeven wordt door een gepassioneerde begeleider motiveert meer.

Tot wat leidt het?

  • Begeleiders die met veel enthousiasme praten over sporten merken dat de jongeren minder weerstand voelen tegen het deelnemen aan sportmomenten. Ze merken ook dat de jongeren vragen om zaken te organiseren, dat sommige van hen zich aansluiten bij een georganiseerde sportclub … Bijvoorbeeld na een handbalinitiatie, klimactiviteit, een partijtje voetbal.
  • Kinderen, jongeren en gezinnen nemen de positieve associaties over bewegen mogelijk over. Die kans is groter als er een vertrouwensband is met diegene die positief praat over bewegen.
  • De kinderen en jongeren gaan minstens stilstaan bij hoe ze zelf denken over bewegen. Daaruit kan een interessante dialoog ontstaan waarbij je elkaar beter leert kennen: wat je belangrijk vindt, je interesses ...
  • Wanneer de positieve gevolgen van beweegactiviteiten benadrukt worden, zijn jongeren zich bewust tot wat gezond bewegen allemaal leidt. Dat gaat dan niet over een extrinsieke beloning, maar over het plezier, het krijgen van een betere conditie …

Plek in de gezondheidsmatrix

Ontdek op welke strategieën en doelgroepen van de gezondheidsmatrix deze actie focust!

Hoe je als begeleider praat over bewegen GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Beweging en lang stilzitten
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Context/netwerk
Educatie
Omgevingsinterventies
0-3 jaar
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar
Niet van toepassing/gezin