Kunnen kinderen, jongeren en gezinnen bij jullie (mee)beslissen over wat er op tafel komt? Heb je geen idee hoe je dat kan organiseren zonder dat het op weken fastfood uitdraait? Een receptenboek of planner met kleurcodes (rood = ongezond; groen = gezond en oranje = tussen beide) kan uitstekend werken.

Wie doet het al?

In Cantel van vzw Cirkant in Turnhout gingen ze aan de slag met de tussendoortjes. “We merken dat structuur goed werkt bij onze jongeren. Elke woensdag mogen ze een minder gezond tussendoortje pakken, zoals een pudding of koek. En dan weten ze dat ze de rest van de week gezonder moeten eten. Als ze één dag eens mogen ‘zondigen’, dan aanvaarden ze dat sneller.”

    Tot wat leidt het?

    • Meer vat op hoeveel (on)gezonde maaltijden gegeten worden
    • Participatie in het bepalen van de menu’s
    • Door het receptenboek en de vastgelegde weekrichtlijn nudge je richting gezonder. Codes werken soms beter dan altijd te zeggen dat iemand gezond moet eten. Eens alle recepten hun code hebben, ligt de focus meer op elke week een lekkere puzzel te maken. Eerder dan elke week bewust stil te staan bij hoe gezond je bent.

    Samen de puzzel maken

    Enkele tips uit de praktijk:

    • Bepaal de codes op basis van de voedingsdriehoek. Bijvoorbeeld: menu’s met meer plantaardige dan dierlijke producten = groen; menu’s met wit vlees zoals gevogelte = lichtgroen; menu’s met rood vlees zoals biefstuk = oranje; gefrituurd menu = rood.
    • Bepaal elke week een richtlijn die gezonde menu’s op tafel plaatsen. Gaat het om een huishouden waar ongezond eten de standaard is en er eerste stappen worden gezet? Dan ga je samen eerder uitkomen bij bijvoorbeeld veel oranje, een opstart in groene en enkele rode menu’s. Is het een huishouden dat het al een beetje gewoon is om gezond te eten? Dan kom je misschien eerder uit bij twee ‘oranje’ menu’s , één rode en vier groene.
    • Gelijkaardig hiermee is de tussendoortjesplanner (met symbolen, leeg en met figuren). Die geeft vooraf aan welke tussendoortjes er doorheen de week verdeeld moeten worden. Leg dat samen met de kinderen vast, zo weten ze wat wanneer zal komen.
    Receptenboek met kleurcodes GM
    Residentieel (verblijf)
    Semi-residentieel (ambulant)
    Voeding
    (leef)Groep
    Jeugdhulporganisatie/voorziening
    Context/netwerk
    Omgevingsinterventies
    3-6 jaar
    6-13 jaar
    13-18 jaar
    18-25 jaar