Gezond eten gaat ook om een gezellig eetmoment organiseren. Eten, bijpraten en op adem komen. Het is dus niet alleen fysiek maar ook mentaal én sociaal gezond. We zien dat dit niet altijd even makkelijk is. Crisissen aan tafel, begeleiders die iets anders eten, ruzies die tijdens het eten escaleren, gsm’s die aandacht nemen … Dat maakt een mogelijk erg gezond en leuk moment op meerdere vlakken ongezond. Toch zijn die ‘samen aan tafel’-momenten superbelangrijk.

Wie doet het al?

In Nieuwland vzw in Oostende eten de begeleiders mee aan tafel met de kinderen en jongeren, zonder gsm. Daar is samen eten een moment om rustig bij te praten dat makkelijk een uur duurt. Jongeren vertellen over wat hen bezighoudt en de band met begeleiders groeit.

Tot wat leidt het?

  • Gezellige eetmomenten
  • Band met kinderen en jongeren

Tip: Vraag je psychologen, diëtisten en huishoudelijke medewerkers mee aan tafel … Zo verkleint ook de afstand tot die medewerkers. Als de kinderen of jongeren ooit hun hulp nodig hebben, dan zijn het al bekende gezichten.

Afspraken over het tafelmoment

Enkele tips uit de praktijk

  • Samen
    • Als de helft van de tafel ontbreekt omdat er geen tijd, goesting of plaats is, zakt de motivatie bij iedereen in de schoenen. Zorg voor een voldoende grote tafel en een plaats voor iedereen. Daarmee bedoelen we ook de begeleiding bij verblijf. Zorg dat samen eten de norm is. Iedereen maakt zich vrij op het moment dat er gegeten wordt. Dat kan een uniek moment zijn om met elkaar aan tafel te zitten en iets alledaags te doen. Een thuissituatie benaderen houdt ook zulke kleine dingen in.
    • Als contextbegeleider kan je vragen of een gezin het oké vindt dat je aansluit bij het eetmoment. Zo zie je ook de dagelijkse handelingen van een gezin en zien zij jou als een meer driedimensionaal persoon.
    • Heb je de kans, laat dan ook de huishoudelijke medewerkers/kookouders/... aansluiten. Niets zo bevorderend voor een gesmaakte maaltijd als de chef zelf mee aanschuift. Het is ook het moment om wat feedback te geven: wat valt in de smaak, wat is nieuw, hoe werd het klaargemaakt, wie wil eens helpen …?
    • Zijn er medewerkers (vrijetijdsdienst, medische dienst, psychologen uit de buurt …) die toenadering zoeken tot enkele kinderen? Komt iemand straks een workshop geven? Zijn er leerkrachten geïnteresseerd om eens aan huis te komen? Laat ook die mensen aanschuiven aan tafel. Via deze informele momenten is er al een klein contact gelegd waar later op verder gebouwd kan worden. Ze zien en horen hoe de kinderen en jongeren opgroeien zonder dat er een PowerPoint, rondleiding of brochure aan te pas komt.
  • Eten
    • Naast dokters- en religieuze voorschriften voor aangepaste voeding wordt hetzelfde menu geserveerd voor alle begeleiders. Werk je met kinderen die door een beperking of gedragsstoornis erg moeilijke eters zijn? Maak daar dan regels over. Moeten zij ook proeven? Wordt het algemene menu aangepast aan hun (beperkte) smaak/geur/...?
    • Heb je medewerkers die zelf hun neus ophalen voor een bepaalde maaltijd, dan zien kinderen dat ook zij proeven en hun best doen om de maaltijd naar hun smaak te brengen. Wie weet combineren ze het vlees met de groenten, of ze maken er puree van of … Zonder er een officieel leermoment van te maken, zien kinderen en jongeren hoe iedereen uitgedaagd wordt wanneer ze iets niet lusten en hoe je met zo’n uitdaging constructief kan omgaan.
    • Laat extra regels aansluiten bij jullie pedagogische visie.
  • Aandacht
    • Eten vraagt aandacht. Je wil je hongergevoel oplossen en weten wanneer je verzadigd bent. Je wil horen hoe het met elkaar gaat, wat er die dag gebeurd is … Daarom is het belangrijk om alle afleiding weg te nemen. De televisie gaat even uit en iedereen legt de gsm op het aanrecht (echt waar, in Nieuwland vzw!).
Samen aan tafel GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Voeding
Kind/jongere
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Context/netwerk
Omgevingsinterventies
0-3 jaar
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar