Zijn er al wat ‘slechte’ gewoontes ingeroest? Wit brood, gesuikerde desserts, koken met weinig groenten, bakken met dikke klonten boter … Die in vraag stellen, kan weerstand oproepen. Samen de pijnpunten bespreken, kansen zoeken en die echt in praktijk omzetten, dat werkt!

Wie doet het al?

Een tijd geleden gingen jongeren van D’Broej vzw in Brussel samen aan de slag met sterrenchef Nicolas Decloedt. Ze gingen eten in zijn restaurant Humus x Hortense en volgden nadien een workshop. Vér buiten hun food-comfortzone ontdekten ze de eindeloze bereidingsmogelijkheden van groenten. In de workshop werd nagedacht over een nieuwe gezondere versie van hun geliefde mitraillette. Die mitraillette du bled werd bereid samen met een zelfgemaakte sauce andalouse en mocktails.

In de Kookclub van MFC De Hagewinde in Lokeren gingen jongeren op zoek naar gezondere alternatieven voor hun favoriete maaltijd. De jongeren werden hierin begeleid door de interne vrijetijdswerking.

Tot wat leidt het?

  • Menu's die gezonder zijn door kleine verrassingen die de kinderen of jongeren zelf voorstellen
  • Kinderen en jongeren die weten wat gezond(er) is
  • Bewust nadenken over maaltijden

Menu's gezonder maken

Enkele tips uit de praktijk

Niemand ziet zijn lievelingsmaaltijd graag veranderen. We zijn gehecht aan de spaghetti die we kennen, voelen ons verbonden met recepten als hete bliksem en slaan in paniek als er een nieuwe combinatie wordt gemaakt. En tóch kan een gewoontedier aangemoedigd worden om die verandering te omarmen:

  • Vertel jongeren waarom iets verandert. “We zullen de menu’s aanpassen omdat gezonde voeding belangrijk is voor wat jij wil bereiken. Als we gezonder eten, hebben we meer energie om leuke dingen te doen. We voorkomen dat we bepaalde ziektes krijgen zoals diabetes. We zullen ons beter in ons vel voelen, en dat zullen we merken aan ons humeur én aan ons gewicht. Bovendien is gezond eten milieuvriendelijker.”
  • Wees duidelijk. “Wij beslissen dat er veranderingen komen om de menu’s gezonder te maken, maar we kiezen samen welke veranderingen plaatsvinden.” Beschouw de kinderen en jongeren als volwaardige gesprekspartners in die stukken waarin jullie inspraak geven. Hier krijgen ze inspraak in welke gezonde veranderingen er komen bij het menu.
  • Bekijk het als een proces en geef dat ook mee. We weten dat veel dingen nieuw zullen zijn. We gaan samen testen en experimenteren. Wat aanslaat, kan vast in de menuplanning worden opgenomen. We blijven zoeken tot we goede combinaties van gezond en lekker vinden. Het is belangrijk om veel dingen te leren eten, zo weet je wat je lekker vindt en wat niet. Ze zeggen dat je wel 10 of 15 keer iets moet proeven om te weten of je iets lekker vindt. Daarom gaan we hetzelfde voedingsmiddel ook in verschillende bereidingen proberen. Een puree met knolselder is anders dan knolseldersoep en wie weet is dat net iets wat in de smaak valt. Hoe zouden we knolselder nog kunnen eten?”
  • Benadruk wat ze winnen en focus niet op wat je weghaalt. Bij gezond denken veel mensen aan minder minder minder. Doorbreek dat idee door te focussen op de voordelen en nieuwe aantrekkelijke dingen. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om menu’s gezonder te maken. Je gaat voor meer volkoren producten, meer gevogelte, aangepaste porties, meer plantaardige producten, meer ovenbereidingen, meer stomen, meer groentecombinaties …
  • Maak het fun! Denk aan D’Broej vzw die jongeren in contact brengt met een joviale sterrenchef. Een unieke ervaring kan jongeren over de streep trekken om aan de slag te gaan. Denk na wat jullie kinderen enthousiast zou maken. Is dat een sterrenchef? Een unieke locatie? Een fotograaf die de dag vastlegt? Een begeleider die ze al lang niet meer zagen, die meegaat?
Allerhande recept 2
Allerhande recept 1

Hoe ga je samen aan de slag?

Zijn er kinderen en jongeren die helemaal niet weten wat macaronisliertjes, witte kaassaus en spek gezonder kan maken? Dan zoek je best eens samen uit wat gezond is.

Zijn er begeleiders voor wie gezonde voeding héél ver buiten hun comfortzone ligt? Laat hen hun tanden zetten in de volgende nuttige info. Dat maakt de (over)stap kleiner!

Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Voeding
Kind/jongere
(leef)Groep
Context/netwerk
Educatie
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar