Wat je ziet, blijft langer in je hoofd hangen. Het wordt ‘een dingetje’. Je houdt er rekening mee omdat het een naam, logo, iets herkenbaars … heeft. Wat als … jullie sport en beweging nu eens ultra zichtbaar zouden maken in jullie organisatie. Er – bij wijze van spreken – een merk van zouden maken? Zou dat niet kunnen zorgen voor wat extra interesse? En dus ook wat extra fans?

Wie doet het al?

  • In De Wissel vzw (Leuven) hebben ze 'Schwung' geïnstalleerd: een symbool en kapstok voor een sport- en bewegingsklimaat. Zowel jongeren als collega's in de verschillende afdelingen werden daarbij betrokken. Ze hebben er T-shirts en zweetbandjes met het Schwung-logo op, introduceerden er het ‘Schwung-lied’, lanceerden Schwung in de leefgroep en op de algemene personeelsvergadering, én ook de activiteit die aan het jaarlijkse personeelsfeest voorafging, werd aan een sport gekoppeld.
  • Bij vzw aPart in Gent werd de actiegroep ‘Forza’ opgericht. De leden van de actiegroep komen uit beide Hadron- afdelingen: een teamverantwoordelijke, pedagogisch verantwoordelijke, contextbegeleidster, projectbegeleider en verschillende leefgroepbegeleiders. Zij hadden tweemaandelijkse bijeenkomsten. Forza werd ook een vast agendapunt bij teamvergaderingen.
  • Kwetsbare jongeren en jonge asielzoekers in Herent maken zelf een video met vechtsportbewegingen en stimuleren zo een jong publiek online en live om te bewegen in het project ‘We Move You(th)’!

Tot wat leidt het

  • Beweging heeft letterlijk een naam binnen jullie organisatie. Die naam staat voor plezier, uitdaging ... Of: voor de zaken die de jongeren interesseren.
  • Bewegen krijgt een meer officiële plaats in jullie organisatie. Er komt daardoor mogelijk tijd vrij om hierrond te werken.
  • De permanente zichtbaarheid zorgt voor meer acties en ideeën om te blijven bewegen.
  • Activiteiten krijgen een soort ‘label’. Ze voldoen aan de verwachting dat er plezier en beweging aan bod komt. Dat kan de drempel verlagen om deel te nemen. Jongeren die komen omdat ze de vorige (andere) activiteit interessant vonden bijvoorbeeld en overtuigd zijn dat het nu opnieuw leuk zal zijn, ook al is het iets anders.

Beweging zichtbaar maken: enkele tips

  • Trofeeën tonen je hoeveel jaar jullie al sportief zijn. Naast wat nostalgie zijn ze ook een aangename herinnering om te blijven bewegen.
  • Foto’s die je vorig jaar trok van jullie activiteiten, kunnen jullie in een kalender doen herinneren aan welke beweging je dit jaar opnieuw kan doen. Wist je nog dat je vorig jaar een waterballonnen-battle deed in augustus en een Zweedse Tocht in de winter?
  • Trek aandacht en wek interesse op. Verpak je boodschap op een onverwachte manier. Zo maak je mensen nieuwsgierig. Ontwerp posters, flyers, kaartjes … Creëer screensavers, TikTok-filmpjes, Instagram-berichten, hashtags en andere items om kernwaarden (denk maar aan #sportersbelevenmeer), centrale boodschappen (“Als het kriebelt moet je sporten”) en het veranderde beleid onder de aandacht te brengen. Mogelijk gebruik je hier de socialmediatalenten van de jongeren (eens op de gsm tokkelen voor de organisatie), of hun schrijftalenten (een ode aan de activiteit), of hun fotografische inzicht (welke filter past waar) …
  • Laat elke doelgroep voelen dat de boodschap speciaal voor hen bestemd is. Toon dat je hun situatie, zorgen en behoeften kent. Speel erop in.

Plek in de gezondheidsmatrix

Ontdek op welke strategieën en doelgroepen van de gezondheidsmatrix deze actie focust!

Zichtbaar in beweging GM
Residentieel (verblijf)
Semi-residentieel (ambulant)
Thuiscontext (mobiel)
Beweging en lang stilzitten
(leef)Groep
Jeugdhulporganisatie/voorziening
Educatie
Omgevingsinterventies
0-3 jaar
3-6 jaar
6-13 jaar
13-18 jaar
18-25 jaar
Niet van toepassing/gezin