Steun 4x
We vinden steun bij elkaar

Complimentenboom

Een compliment valt niet ver van de boom

De leerlingen leren

  • ... verbondenheid ervaren.

  • … waardering uiten en ontvangen.

  • … ervaringen, gevoelens, ... met elkaar delen.

Duiding

Met de methodiek ‘Complimentenboom’ geven kinderen elkaar op een creatieve manier complimenten.

Al doende leren kinderen waardering uiten én ontvangen. Zo worden ze aangemoedigd om steun te vinden bij elkaar: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

creatief

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Een plekje voor de boom

Voorzie een plaats in de klas waar de complimentenboom kan staan of ophangen. En maak op voorhand blaadjes (van de boom) waar leerlingen complimentjes op kunnen schrijven.

Tip: voor de boom kan je je verbeelding de vrije loop laten. Teken een boom op een blad, zaag een boom uit een houten paneel of ga aan de slag met een echt klein boompje of struik.

2

Aan een boom horen blaadjes

Deel minstens 3 blaadjes per leerling uit. Geef hen de opdracht om hierop 3 complimentjes te schrijven.Help hen op weg met de richtvraag: “Welke complimentjes krijg jij soms te horen?” en geef zelf enkele voorbeelden.

Als de leerlingen de blaadjes ingevuld hebben, mogen ze deze ophangen aan de boom (bijvoorbeeld aan een koord of met plakband).

3

Blaadjes vallen van de boom

Heeft een leerling nood aan een complimentje? Verdient iemand een pluim? Kies dan één van de blaadjes van de boom en geef die af aan de leerling in kwestie. Hij/zij mag die op de bank leggen of ergens veilig opbergen.

Tip: je kan ook leerlingen elkaar blaadjes laten geven.

4

Waarom dit complimentje?

Sta kort even stil bij waarom jij, of je leerling, dit complimentje koos om te geven aan de leerling in kwestie.

Formuleer samen met de klas een antwoord op volgende vraag:

  • Waarom koos je dit blaadje en niet een ander?

  • Waarom past dit blaadje zo goed?

Varianten en verwanten

Papieren blaadjes beschrijven en ophangen in de klas is natuurlijk maar één van de (leuke) manieren om complimenten een prominente plek te geven in de klas.

Enkele andere opties zijn:

  1. Een complimentenposter voor iedere leerling. Motiveer je klas om op gezette tijden complimenten op mekaars poster te schrijven, kleven, tekenen …
  2. Complimentenspaarpot. Iedere leerling heeft een ‘spaarpot’ waar kleine briefjes met complimenten in gestopt kunnen worden.
  3. Complimentenrondje. Op het einde van de dag geeft iedere leerling een compliment aan zijn/haar buur. Zo komt zeker iedereen aan de beurt.
  4. Gratis complimenten! Maak een poster met leuke complimentjes die leerlingen (én leerkrachten) kunnen afscheuren en aan mekaar kunnen geven. Creatieve voorbeelden vind je hier.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening uit een artikel van Klasse:
https://www.klasse.be/154846/japanse-school-brussel-presteren-welbevinden-samen/