Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Faalverhaal mét happy ending

Failing forward

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Met de methodiek ‘Faalverhaal mét happy ending’ maken de leerlingen kennis met enkele figuren die door een foutje een zotte ontdekking doen. Met deze oefening laten we leerlingen naar hun eigen ‘falen’ kijken vanuit diezelfde positieve bril: wat nemen ze eruit mee? Wat kunnen ze leren uit die fout?

Zo leren ze hun eigen falen minder streng te beoordelen en te kijken wat ze ermee kunnen in de toekomst: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Wist-je-datje

Vertel de leerlingen volgend wist-je-datje: wist je dat … heel veel uitvindingen en ideeën uit fouten zijn ontstaan? Ken jij er zo eentje?

Geef twee voorbeelden:

  • Wist je dat post-its ontstaan zijn na een zoektocht naar sterke lijm? In 1968 zocht Spencer Silver naar superkrachtige lijm, maar hij verkreeg zwakhechtende lijm. Wat later pikte iemand het idee op om een bladwijzer te maken die geen lijmsporen achterlaat. Zo is de post-it ontstaan.

  • Wist je dat antibiotica per ongeluk ontdekt is door Sir Alexander Fleming in 1928? De wetenschapper ruimde zijn laboratorium niet op voordat hij op vakantie ging. Bij terugkomst bleek er een rare schimmel te zijn ontstaan, die bacteriën liever vermijden. Zo zorgde deze simpele fout voor het ontstaan van penicilline.

Kom samen tot de moraal van het verhaal: door fouten te maken, ontstaan soms nieuwe kansen.

2

Een verhaal over fouten maken

Kies een verhaal over ‘leren uit fouten’ en ‘durven mislukken’ en deel het met de leerlingen. Enkele interessante voorbeelden vind je hier:

Tip: je kan natuurlijk ook een persoonlijk verhaal vertellen als je er zo eentje op zak hebt.

Vraag aan de leerlingen volgende zaken:

  • Wat zou ‘correct’ geweest zijn in het verhaal?

  • Wat is er ‘fout’ gelopen?

  • Hoe heeft het ‘foute’ geleid tot een interessant inzicht?

3

Faalkracht

Vraag aan de leerlingen om met twee een schrijfgesprek te houden over het eigen falen, mislukken en fouten maken.

Het schrijfgesprek verloopt als volgt: iedereen neemt een blad papier en schrijft in enkele regels een persoonlijke ‘mislukking’ op; iets wat fout liep door je eigen toedoen of een eigen keuze.

Daarna geef je het blad door en reageert de ander door een vraag te stellen of positief te reageren op het vorige. De andere leerling moet een nieuwe (positieve) wind proberen blazen in het verhaal, zodat er op een nieuwe manier op teruggeblikt kan worden.

De bladen gaan vervolgens enkele keren van de een naar de ander. Het gesprek verloopt enkel schriftelijk. Het gaat vooral om eigen ervaringen delen, en over hoe je kan leren uit wat ooit niet zo vlot ging.

4

Ervaringen delen

Pols op het einde van de schrijftijd naar de inzichten die leerlingen hebben opgedaan over falen en mislukken.

  • Voelt het goed om niet enkel positieve verhalen, maar ook ‘mislukverhalen’ te delen met elkaar?

  • Helpt het om ook de positieve kant te zien?

  • Helpt het perspectief van een buitenstaander om hun fouten te omarmen?

Je kan eventueel vragen of leerlingen concrete inzichten willen delen, uiteraard zonder verplichting.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier