Energie 4x
We tanken energie

Me-time

En nu is ‘t tijd voor … mij

De leerlingen leren

  • ... ontdekken welke ervaringen energie geven.

  • ... energie halen uit hun interesses en nieuwsgierigheid.

  • ... een evenwicht bewaken tussen energiegevers en -nemers.

Duiding

Met de methodiek ‘Me-time’ maken de leerlingen een top 10 van ontspanningsactiviteiten. Zo ontdekken ze wat hen oplaadt.

Regelmatig ontspannen helpt de leerlingen om zich goed in hun vel te voelen, beter om te gaan met stress en minder te piekeren. Een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Ontspannende brainstorm

Toon de eerste 20 seconden van deze YouTube-video waarin verschillende manieren om te ontspannen worden getoond. Overloop klassikaal welke ontspanningstips werden getoond in de video.

Vraag vervolgens aan de leerlingen om pen en papier te nemen en 10 activiteiten op te schrijven die hen doen ontspannen. Stel klassikaal volgende vragen:

  • Wat vind jij leuk?

  • Wat ontspant jou? Waar word je rustig van?

  • Waar krijg jij energie van? Waar laad jij van op?

2

Me-time top 10

Ga nog een stapje verder en daag de leerlingen uit om hun top 10 samen te stellen. Op 1 komt wat hen het meest ontspant, op 10 wat het minst ontspant.

Onderzoek welke activiteiten de leerlingen het meest ontspannen. Laat ze hun top 3 voorstellen en turf het aantal leerlingen dat deze activiteit ook in hun top 3 heeft staan. Welke activiteit is het meest ontspannend voor de klas?

3

Time to relax

Praat hier niet alleen over, maar voer ook echt uit: maak de komende maand(en) tijd voor één of meer ontspanningsactiviteiten in de klas en/of moedig de leerlingen aan om deze activiteiten thuis (meermaals) uit te voeren.

Varianten en verwanten

Deze oefening kan je ook met de klas online doen op de website www.noknok.be: https://www.noknok.be/oefeningen/oefening?titel=me-time. Op NokNok staan verschillende oefeningen voor jongeren van 12-16 jaar om zich goed (of beter) in hun vel te voelen. ‘Me-time’ is eentje uit de reeks over ‘tijd voor jezelf nemen’.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening Me Time op www.noknok.be.