Mild 4x
We zijn lief voor onszelf

Milde vrienden

You’ve got a friend in you

De leerlingen leren

  • … op een positieve manier kritisch reflecteren over zichzelf.

  • … zich mild opstellen voor zichzelf.

  • … assertief zijn.

Duiding

Met de methodiek ‘Milde vrienden’ laat je je leerlingen reflecteren over hoe streng ze zijn voor zichzelf en hoe ze met meer compassie en vergeving naar zichzelf kunnen kijken.

Door dit te bespreken in de klas en tips te verzamelen, leren de leerlingen (nieuwe) manieren kennen om lief te zijn voor zichzelf: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Plek voor jezelf

Vraag aan de leerlingen om een plek te zoeken waar ze rustig kunnen zitten of zoek voor deze opdracht een rustig plekje op school.

Vraag aan de leerlingen om een situatie te bedenken waarin ze veeleisend, streng of hard waren voor zichzelf. Laat hen deze situatie noteren op een klein papiertje.

Tip: geef een voorbeeld waarin jij als leerkracht (te) streng was voor jezelf, of geef een fictieve situatie als voorbeeld.

2

Uitwisselen

Laat de leerlingen duo’s maken. Per twee vertellen ze elkaar de situatie en hoe ze hiermee zijn omgegaan.

  • Hoe uitte die strengheid zich?

  • Wat voelde je dan?

  • Wat betekende hard zijn voor jezelf voor jou?

3

Mild zijn

Leg uit dat hoe je naar jezelf kijkt en over jezelf denkt, bepaalt hoe je je voelt. Jezelf veroordelen en bekritiseren, maakt niemand gelukkig. Jezelf al helemaal niet. Probeer daarom zelfcompassie te ontwikkelen. Dit wil zeggen dat jezelf niet afrekent op je imperfecties of tekortkomingen. Daarbij is het belangrijk om in te zien dat je niet je tekortkomingen bent. Tekortkomingen komen en gaan, identificeer je er dus niet mee. Hierdoor wordt het ook gemakkelijker om jezelf te vergeven voor het maken van fouten.

Vraag aan elke leerling om zich voor te stellen dat hun opgeschreven situatie eigenlijk de situatie van iemand anders zou zijn.

  • Zouden ze dan even streng reageren?

  • Wat zouden ze zeggen of doen?

Vertel aan de leerlingen dat ze minder streng kunnen zijn voor zichzelf door zich in te beelden wat ze zouden zeggen of doen als een vriend dit zou meemaken. Lukt het hen om met eenzelfde mildheid en compassie naar zichzelf te kijken? Dit is een belangrijke tip om lief te zijn voor zichzelf (en minder te piekeren).

4

Tips voor meer zelfliefde

Kennen de leerlingen nog zulke tips? Laat hen in duo’s nadenken en tips noteren op post-its.

Overloop de tips klassikaal en vraag aan de leerlingen om verslag te nemen of een pamflet te maken. Hang het pamflet met tips vervolgens op in de klas.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier