Loslaten 4x
We kunnen loslaten

Mindful fotograferen

Focus op de wereld

De leerlingen leren

  • ... aandacht hebben voor hun gevoelens en gedachten.

  • ... gevoelens en gedachten erkennen.

  • ... gevoelens en gedachten gewoon laten 'zijn'.

Duiding

Met de methodiek ‘mindful fotograferen’ richten de leerlingen hun focus(lens) op een object dat ze proberen vastleggen op de gevoelige plaat.

Ze ontdekken de basisprincipes van mindfulness: ze leren gevoelens en gedachten los te laten door te focussen op de wereld rondom hen. Dit is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

beleven | creatief

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Smartphones, please!

Vraag aan je leerlingen om hun smartphone uit te halen. Bij deze Happy Snack mogen ze hem actief gebruiken in de les.

2

Mindfulness vs. fotograferen

Vraag aan de leerlingen of zij gelijkenissen zien tussen ‘mindfulness’ en ‘fotograferen’. Waarschijnlijk gaan vele wenkbrauwen fronsen bij deze vraag. Maar er zijn toch behoorlijk wat gelijkenissen.

Toon deze korte video om het concept ‘mindfulness’ uit te leggen.

Zowel fotograferen als mindfulness gaan over volgende zaken:

  • stoppen (zonder oordelen)

  • observeren

  • framen

  • focussen

  • vastleggen

Noteer deze stappen op het bord.

3

Op pad

Verdeel de klas in groepjes van 2 tot 4 leerlingen. Stuur de leerlingen per groep voor een tiental minuten op pad in de school(omgeving).

Geef hen de opdracht om aandachtig te kijken naar wat ze rondom hen zien. Ze kiezen één object uit dat ze willen vastleggen op camera. Dat hoeft niks speciaals te zijn. Het motto is: “Het alledaagse kan ook buitengewoon worden!”.

Geef als tip mee om de verschillende stappen van mindfulness toe te passen, namelijk: stoppen, observeren, framen, focussen en vastleggen. Het is dus een kunst om niet onmiddellijk een foto te willen nemen, maar net de tijd te nemen om het object vast te leggen.

Foto genomen? Dan sturen ze deze door naar de leraar. Wanneer alle foto’s verzameld zijn, keren de leerlingen terug naar de klas.

4

Fototentoonstelling

Toon de ingestuurde foto’s aan de klas. En sta ondertussen stil bij het effect van de opdracht:

  • Vond je dit tof?

  • Heb je tegelijk nog aan veel andere dingen gedacht? Of lag je focus op de opdracht?

  • Helpt focussen op de wereld rondom je om je eigen (negatieve) gedachten en gevoelens los te laten? Helpt dit om ‘in het moment’ te zijn?

  • Ken je nog zulke oefeningen?

  • Wanneer zou je dit kunnen gebruiken?

  • ...

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier