Steun 4x
We vinden steun bij elkaar

Muziek Maestro

Come together

De leerlingen leren

  • ... verbondenheid ervaren.

  • … waardering uiten en ontvangen.

  • … ervaringen, gevoelens, ... met elkaar delen.

Duiding

Muziek kan troosten, zalven en soms ook slaan, maar bovenal brengt het mensen samen. Met de methodiek ‘Muziek maestro’ delen leerlingen hun lievelingsnummers in een gezamenlijke playlist met de klas en ervaren ze de verbindende kracht van muziek.

Ons verzoeknummer? ‘Come together’ van The Beatles. :)

Duur

max 15 min

Aard

beleven

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Kies een thema

Vertel de klas dat je een klas-playlist wilt maken. Laat de klas een thema bepalen waar de nummers uit de playlist om draaien. De tijd van het jaar, gebeurtenissen uit de actualiteit, een gezamenlijke herinnering/activiteit, bepaalde emoties, … kunnen inspiratie geven voor thema’s.

Tip: uiteraard kunnen de leerlingen ook ‘in het wilde weg’ liedjes aanreiken, maar door een thema op te leggen, zullen ze waarschijnlijk wat langer stilstaan bij (de reden van) hun keuzes.

2

Maak een gezamenlijke playlist aan

Doe beroep op de digitale talenten in de klas en maak een playlist waaraan iedereen kan bijdragen.

Laat de klas een goede groepsnaam bedenken en maak een toffe klasfoto als afbeelding.

Tip: het thema kan ook een inspiratiebron zijn voor de foto en de groepsnaam.

3

Liedjes inzenden

Nummers aanvragen bij de DJ? Dat hoeft niet, want iedereen is DJ! Roep de leerlingen op om een nummer in te zenden en/of duid enkele enthousiastelingen aan als publieksopwarmers: zij hebben als taak de rest te betrekken en iedereen te herinneren aan de playlist.

Tip: moedig hen gerust aan tot het ontwerpen van een poster, een QR-code, wervend bericht op Smartschool ...

4

Music maestro

Speel de playlist af tijdens pauzes, op dode momenten, tijdens de lessen L.O., op het einde van de lesweek …

Geef de leerlingen de kans om (kort) te vertellen waarom ze precies voor dat nummer hebben gekozen én om mee te zingen of een danske te placeren.

Varianten en verwanten

Er zijn natuurlijk best wat mogelijkheden, zolang de doelstelling maar dezelfde blijft: de klas samenbrengen met muziek als middel. Enkele opties zijn:

  • De playlist van de maand: iedere maand wordt er een nieuw thema gekozen.

  • DJ’s van de week: iedere week stelt een ander duo de playlist samen.

  • Op schoolniveau: tijdens de middagpauze worden de playlists van de verschillende klassen afgespeeld. Iedere klas kan zich dan laten gaan op hun nummers! Ken je trouwens Snack & Chill al? Ideale combo lijkt ons!

Mystery-playlist: de groep raadt telkens door wie het nummer werd ingezonden (en waarom?).

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op een Pandemiepretje van de Vlaamse Scholierenkoepel.