Belangrijk 4x
We ontdekken wat iedereen belangrijk vindt

Picture your life

Dit = ik

De leerlingen leren

  • ... op zoek gaan naar wat ze zelf belangrijk vinden (in het leven).

  • … reflecteren over wat ze waardevol en betekenisvol vinden.

  • … uitdrukken wat ze waardevol en betekenisvol vinden.

Duiding

Met de methodiek ‘Picture your life’ gaan jongeren als ware paparazzi’s in hun eigen leven op zoek naar wat en wie ze belangrijk vinden.

Door met een outsider-blik naar hun eigen leven te kijken, staan de leerlingen stil bij wie ze zijn en wat ze willen in het leven. Dat maakt hen niet alleen sterker op moeilijke momenten, maar is ook een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

15 min - 30 min

Aard

creatief

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Tof huiswerk

Geef de leerlingen de opdracht om gedurende één week foto’s te nemen van dingen die ze belangrijk vinden, die ze leuk vinden om te doen, van mensen bij wie ze zich goed voelen, …

“Maak komende week elke dag minimaal één foto van iets dat jij belangrijk vindt, iets wat je leuk vindt om te doen, van mensen bij wie je je goed voelt, … Het gaat hierbij niet om de perfecte foto, maar waar deze foto voor staat.”

2

Fototentoonstelling

Verdeel de klas in twee groepen. De ene groep ‘organiseert’ een fototentoonstelling, de andere groep bestaat uit de bezoekers.

De organisatoren hangen alle foto’s uit en vertellen aan de bezoekers waarom ze hiervan een foto hebben genomen. Help hen op weg met deze aanvulzin: “Dit is een belangrijk deel van mijn leven omdat... “

Vervolgens wisselen de rollen om.

Tip: het kan leuk zijn om de presentatie van de foto’s in een les Frans of Engels te laten doorgaan. Zo komt dit thema ook aan bod in verschillende lessen.

3

Uitbreiding: de energy poster

Laat de leerlingen na afloop een (digitale) collage maken van hun foto’s: hun energy poster.

Geef de opdracht om deze poster op te hangen op hun kamer, als screensaver te gebruiken, op te slaan in de photostream van hun smartphone, … zodat ze er op moeilijke momenten even naar terug kunnen grijpen.

Varianten en verwanten

In de bundel QuaranTEAM van Pimento vind je de methodiek ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’. Jongeren krijgen de opdracht om een foto te nemen van een voorwerp dat veel voor hen betekent. En hierna met de groep te raden welk verhaal verscholen zit achter het voorwerp. Benieuwd? De volledige methodiek ontdek je hier.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening ‘Picture Your Life’ uit het lespakket ‘Take Off’:
https://www.tegek.be/media/64cdc50704c08cbd93eaa396e94db41a/basispakket-1.pdf