Trots 4x
We geloven in onszelf

Superman/woman

Iedereen is uniek

De leerlingen leren

  • ... positief naar zichzelf te kijken.

  • ... hun eigen sterktes te waarderen en in te zetten.

  • … te vertrouwen op hun eigen groeikracht.

Duiding

Met de methodiek ‘Superman/woman’ kijken de leerlingen naar hun unieke zelf en zetten ze hun eigen talenten en interesses in de kijker.

Zo leren ze met een positieve bril naar zichzelf kijken, zichzelf appreciëren en hun eigen sterktes uitdrukken: een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

meer dan 30 min

Aard

creatief | reflectie

Doelgroep

Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Brainstorm

Verdeel de jongeren in groepjes van 2, 3 of 4 personen. Laat de groepjes brainstormen over hun interesses en talenten. Geef elke groep een groot blad met stiften om al hun interesses en talenten op te schrijven of te tekenen.

Als je merkt dat het niet vlot gaat, help dan de leerlingen op weg: de opdracht kan gaan over talenten (goed kunnen zingen, goed in rekenen, talen kunnen spreken, verhalen vertellen, skaten …), interesses (gamen, houden van de natuur, vliegtuigen, reizen, muziek, TikTok …), verzamelingen (alles van een voetballer, kleine autootjes …), dingen die je graag doet (bij vrienden zijn, naar de film, computerspelletjes …) … Kortom: dingen die iemand kenmerken.

Tip: een hoop tijdschriften, prenten of foto’s kunnen altijd helpen ter inspiratie.

2

In de verf gezet

Laat elk groepje met de camera op hun smartphone aan de slag gaan. De jongeren maken gekke foto’s van elkaar, die telkens één kenmerk van de persoon uitbeelden of in de verf zetten.

Hiervoor kunnen ze grappige poses aannemen, dingen uitbeelden die ze graag doen, op een plaats gaan staan waar ze graag zijn, iets knutselen of tekenen waar ze een foto van maken met zichzelf …

Ook hier kan je als leerkracht helpen door inspiratie te geven, bijvoorbeeld:

  • Luister je graag naar muziek? Doe alsof je wild danst en zet hierbij je favoriete nummer op of zing het zelf.

  • Hou je van de natuur? Ga in het gras liggen met een bloem in je mond.

  • Vind je auto’s leuk? Doe alsof je een auto optilt.

  • Hou je van mensen om je heen? Maak een foto waarop mensen je in de lucht houden.

  • Kan je niet zonder je gsm? Vraag de gsm’s van de anderen in de groep en doe er een leuke pose bij.

3

Iedereen is uniek-collage

Maak een collage van de favoriete foto van elk persoon. Print de collage af en geef ze een leuk plaatsje in jullie lokaal. Of voorzie een versie voor elke leerling, voor tussen de schoolagenda’s.

4

Nabespreking

Stel klassikaal volgende vragen:

  • Heb je dingen geleerd van elkaar die je nog niet wist?

  • Ben je blij met je eigen interesses en talenten?

  • Vind je het oké dat je niet alles goed kan?

  • Waar zou je graag nog in groeien?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gebaseerd op de oefening ‘superman/woman’ op de website NokNok.be: https://www.noknok.be/jeugdbewegingen/super-man/woman