Oranje bol Tekengebied 1 kopie
We durven te mislukken

Vauten maaken mach-bingo

Foutje gemaakt? Bingo!

De leerlingen leren

  • ... risico's nemen en fouten durven maken.

  • ... aanvaarden dat iets fout loopt.

  • ... fouten te gebruiken om opnieuw uit te leren.

Duiding

Missen is menselijk. Da’s een waarheid als een koe, maar toch durven we dit soms vergeten. Iedereen maakt namelijk fouten en dat is niet erg! Wat écht belangrijk is, is dat we leren uit onze fouten en dat we niet te streng zijn voor onszelf als we fouten maaken ;).

Met de methodiek ‘Vauten maaken mach’-bingo leer je je leerlingen op een ludieke manier dat fouten maken menselijk is en moet kunnen. Dit is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

beleven | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Bingo! Bingo!

Deel aan elke leerling een bingo-blaadje uit en vertel dat jullie een hele dag ‘bingo’ gaan spelen met de klas. 

Wanneer de leerlingen in één van de 9 opdrachten slagen, dan mogen ze een kruisje zetten op het vakje. En slagen, dat betekent vandaag net het tegenovergestelde van wat ze gewoon zijn!

Haalt er iemand 3 op een rij? Dan mag hij of zij ‘bingo’ roepen.  

De leerling die als eerste alle 9 vakjes heeft aangekruist, mag heel luid ‘BINGO BINGO!’ roepen en is de winnaar van de ‘Vauten maaken mach’-bingo.

2

Bespreek na

Bespreek met je klas hoe zij deze opdracht hebben ervaren. Je kan volgende vragen stellen:

  • Hoe vond je het vandaag om met opzet fouten te maken? 

  • Hoe voel je je op een andere dag wanneer je fouten maakt?

  • Wat vind je van de uitspraak ‘fouten maken mag’?

  • Geloof je in de uitspraak dat ‘fouten dienen om uit te leren’?

Probeer tijdens het klasgesprek de leerlingen meer te vertellen over het belang van leren met vallen en opstaan en het belang van frustraties leren verdragen. Zie ook meer uitleg: https://www.gezondleven.be/themas/mentaal-welbevinden/geluksdriehoek/balans/omgaan-met-tegenslagen

Tip: verwijs regelmatig naar de bingo (of speel het spel opnieuw) en naar het concept ‘fouten maken mag’. Kader foutjes vanuit de idee dat hier groei uit voort kan komen, en niet vanuit de idee van ‘falen’. Pas dit zeker ook toe op jezelf!

Varianten en verwanten

Maak gerust jullie eigen variant door 9 haalbare foutjes te bedenken en op papier te zetten.

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Leerkracht Anouk Snoeijs bedacht deze bingo en plaatste het op KlasCement.