Energie 4x
We tanken energie

Verhalen koesteren

In geuren en kleuren

De leerlingen leren

  • ... ontdekken welke ervaringen energie geven.

  • ... energie halen uit hun interesses en nieuwsgierigheid.

  • ... een evenwicht bewaken tussen energiegevers en -nemers.

Duiding

Met de methodiek ‘Verhalen koesteren’ leren kinderen aandachtig en met volle teugen genieten van een moment in het heden en verleden.

Dat geeft energie om de dag weer verder te zetten. En energie (kunnen) tanken, dat is een belangrijke vaardigheid om te bouwen aan hun geluk!

Duur

max 15 min

Aard

beleven | reflectie

Doelgroep

Lager onderwijs | Secundair onderwijs

Werkwijze / stappenplan / omschrijving

1

Ogen toe en koesteren maar!

Vraag je leerlingen om de ogen te sluiten en om een fijn moment voor de geest te halen.

Stimuleer je leerlingen om dit zo helder, concreet en levendig mogelijk te doen.

  • Wat gebeurde er?

  • Wat deed je?

  • Wat rook je?

  • Wat voelde je?

  • Wat proefde je?

  • Wat zag je?

Tip: je kan deze oefening doen als je net een tof moment met de klas achter de rug hebt: je hebt bijvoorbeeld zojuist een opdracht gedaan waarbij leerlingen helemaal in de flow zaten, of er is net een fijne speeltijd voorbij. Door te koesteren, geef je leerlingen de kans om het gevoel dat hiermee gepaard ging vast te houden.

2

Sharing is caring

Verdeel de leerlingen in kleine groepjes van 2 of 3 personen. Geef hen enkele minuten om hun herinnering te delen.

Moedig je leerlingen aan om echt te delen wat er is gebeurd, met wie ze er waren en waarom deze herinnering hen zo blij maakt.

3

Nagesprek

Bespreek kort klassikaal na waarom verhalen koesteren belangrijk is voor hun geluk: ze staan bewuster stil bij wat er is (geweest) en kunnen het energieke, blije, enthousiaste gevoel van toen langer vasthouden door na te genieten. Moest er nog twijfel over bestaan, bij dezen is het nogmaals bevestigd: geluk zit écht in de kleine dingen!

Varianten en verwanten

Je kan op verschillende manieren leren wat ‘koesteren’ betekent. Levendige herinneringen ophalen is er eentje van. Maar je kan op nog andere manieren kinderen aanleren wat ‘koesteren’ is:

  • Reflecteren: geef je leerlingen de opdracht om een tekening te maken na een uitstap. Of een opstel of gedicht. Of nog beter: iets wat aansluit bij hun eigen talenten.

  • Foto’s: vraag je leerlingen om een foto mee te nemen van een mooi moment. Door erover te vertellen, zijn ze weer een beetje in dat moment.

  • Proeven: geef iedereen een snackje. Voordat ze het snel verorberen, zet je ieders zintuigen aan het werk: ‘Hoe ziet het eruit?’, ‘Hoe voelt het tussen de vingers?’, ‘Hoe ruikt het?’, ‘Hoe voelt het als je erin bijt?’, ‘Welke smaak blijft hangen?’, … In deze oefening gaat het echt over het bewust zijn van allerlei prikkels in het hier en nu. Dat is een belangrijke voorwaarde om te kunnen ‘koesteren’.

  • Experimenten met koesteren, aandacht en vertragen: ook deze oefening gaat over het bewustzijn van het hier en nu. Koesteren lukt namelijk veel beter als je aandachtig bent voor wat je aan het doen bent.
    • Deel iedereen een handvol (ongezouten) nootjes, rozijnen, druiven … uit. Geef hen mee dat ze deze nog niet mogen opeten, maar dat het een ‘beloning’ is voor tijdens de volgende opdracht: ze moeten én naar het weerbericht luisteren én ondertussen (eenvoudige) wiskunde-opdrachten maken. Stel hen daarna vragen over het weer van de komende dagen en ga eens na hoeveel oefeningen ze gemaakt hebben (en juist hebben). De kans dat dat tegenvalt, is groot. En trouwens: hoe proefden de nootjes, rozijnen, druiven … ? Zonder bewuste aandacht vangen we maar de helft van het verhaal op, proeven nootjes naar nootjes (en meer niet) en beleven we niet écht.

    • Maak ruimte in het klaslokaal of zoek de speelplaats op. Laat je leerlingen zich verspreiden en zorg dat iedereen voldoende plek heeft. Vraag hen om zo snel als ze kunnen rond hun as te draaien: 5 seconden in de ene en 5 seconden in de andere richting. Stel hen (eens ze terug stabiel op hun benen kunnen staan) de vraag wat ze tijdens het draaien gezien hebben. Laat ze nu véél trager rondjes draaien. Wat zien ze nu?

Routines, zonder sleur!

Benieuwd hoe je deze (en andere) Happy Snack kan verankeren in je werking? We ontwikkelden verschillende inspirerende ideeën die je helpen om een gewoonte te maken van een gezond Happy Snack-tussendoortje zo nu en dan. Bekijk het hier

Meer info

Waarom is het zo belangrijk voor leerlingen om te ontdekken wat ze belangrijk vinden? En hoe draagt dit bij tot hun geluk? Je leest het hier

Bronnen

Gevonden in de publicatie Brain Breaks: Zoom Edition, Institute of Positive Education.