Verslavende middelen

Lager onderwijs

Eerste graad

Eindtermen

WT-1.17      Ongezonde levensgewoonten in verband kunnen brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
SV–1.6      Kritisch zijn en hun eigen mening kunnen formuleren.
WO–3.3      In concrete situaties voldoende zelfvertrouwen tonen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen.

Waar streef je naar bij je leerlingen? 

Je werkt bij kleuters en kinderen tot en met 9 jaar niet rond specifieke middelen. Wel raden we aan om te werken rond algemene (sociale) vaardigheden.

Do’s & don’ts voor jouw klas

ALGEMENE AANBEVELINGEN VOOR VERSLAVINGSPREVENTIE

Do's

Don'ts

Do
  • Leer algemene (sociale) vaardigheden aan.
Don't
  • Geef geen les over verslavende middelen (roken, alcohol, drugs, gamen en gokken). Zelfs als er aanleiding toe is, heeft het geen nut om dit klassikaal aan bod te brengen.

Een woordje uitleg bij de do’s & don’ts

Het advies luidt: lesgeven over alcohol of roken aan kleuters of kinderen tot 9 jaar heeft weinig nut. Ze overwegen bijvoorbeeld niet om een glas alcohol te drinken of een sigaretje op te steken, omdat quasi iedereen dit zwaar afkeurt op die leeftijd. Een klassikale les kan de aandacht trekken naar een middel, terwijl ze er initieel niet in geïnteresseerd waren. Het kan dus averechts werken. Wat je wel kan doen in de les? Versterk de algemene (sociale) vaardigheden. Want jong geleerd, is oud gedaan!

Gamen doen kinderen van deze leeftijd wel al. Maar meestal op een gezonde manier. Het organiseren van een preventieactiviteit heeft weinig zin. Ook hier zijn algemene (sociale) vaardigheden belangrijker. Waar je wel klassikaal rond kan werken, is het thema ‘mediawijsheid’. Ook kan je inzetten op het vergroten van de deskundigheid van leerkrachten om signalen van risicovol gamen op te vangen. 

Daarnaast hebben ouders een belangrijke invloed op de keuzes die hun kinderen maken. Daarom is het belangrijk om kinderen uit het lager onderwijs te beschermen tegen potentiële verslavingen, zoals problematisch gamen, door hun ouders te ondersteunen.

Lees meer in de pdf van de leerlijn ‘verslavingspreventie in het onderwijs’.

Materialen en methodieken 

Voor leerlingen: 

  • Topspel (lager onderwijs) - sociale vaardigheden