Bewegen en minder zitten

Meer bewegen en minder zitten in een digitaal tijdperk

Lager onderwijs

Tweede graad

Eindtermen

ET WT 1.17      De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.
ET WT 1.19      De leerlingen beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.
ET WT 2.12      De leerlingen kunnen keuzen maken bij het gebruiken of realiseren van een technisch systeem, rekening houdend met de behoefte, met de vereisten en met de beschikbare hulpmiddelen.

Leerdoelen

Kennis

  • Kinderen geven voorbeelden van technologie en digitale toepassingen en sommen voor - en nadelen op inzake bewegen en zitten (bv. leren dansen via een filmpje en langdurig stilzitten door passieve games).
  • Kinderen verklaren dat technologie gericht op schermtijd vandaag de dag vaak gebruikt wordt (bv. bij activiteiten, beroepen en vrije tijdbestedingen) en herkennen hier zowel zit- als beweeggedrag.
  • Kinderen onderzoeken verschillen van zit- en beweeggewoonten van vroeger en nu beïnvloed door technologie.


Vaardigheden en attitudes

  • Kinderen gebruiken digitale toepassingen i.f.v. meer bewegen en minder zitten.