Gezond Leven ondersteunt succesvolle mediacampagnes met wetenschappelijke tools

12.05.2025

Bijna 90.000 mensen namen deel aan de suikertest die recent werd gelanceerd door Het Nieuwsblad. Ook de beweegtest van Het Belang van Limburg werd al door 10.000 mensen ingevuld. Deze interactieve tools werden ontwikkeld met wetenschappelijke ondersteuning van het Vlaams Instituut Gezond Leven. Het succes van beide testen maakt duidelijk hoe groot de interesse is in toegankelijke en betrouwbare hulp bij een gezonde levensstijl.

Beide mediapartners klopten bij ons aan omdat ze nood hadden aan een sterke wetenschappelijke onderbouwing van hun testen. Als kenniscentrum op het vlak van gezondheidsbevordering staan wij garant voor tools die niet alleen toegankelijk, maar ook betrouwbaar en evidence-based zijn.

Hulpmiddel om bewustere keuzes te maken

Op zaterdag 5 april lanceerde Het Nieuwsblad de suikertest. Die berekent hoeveel toegevoegde suikers iemand dagelijks binnenkrijgt. Deelnemers voeren in wat ze eten op een dag en op basis daarvan krijgen ze een concreet inzicht in hun suikerinname. Dat helpt hen bewustere keuzes te maken. Binnenkort nemen ook De Standaard en de Gazet Van Antwerpen de suikertest over.

Ook Het Belang van Limburg deed een beroep op onze expertise en lanceerde eind maart een grootschalige campagne rond beweging. Daarbij gebruikten ze onze beweegtest, een tool die we eerder samen met de UGent ontwikkelden en die door ons breed werd uitgerold. Deze test maakt mensen op een laagdrempelige manier bewust van hun beweeg- en zitpatroon en moedigt hen aan om actiever te worden. Deze doelstelling past dan ook helemaal binnen de ambitie van Het Belang van Limburg om van Limburg een ‘blue zone’ te maken: een plek waar inwoners langer en gezonder leven door onder andere meer beweging en een gezondere leefomgeving. Ook De Standaard heeft de beweegtest overgenomen.

Een waardevolle kans om te sensibiliseren

Voor ons is dit een uitgelezen kans om een breed publiek te sensibiliseren rond gezonde voeding en beweging. Dankzij het grote bereik van deze mediapartners kunnen we onze wetenschappelijke expertise vertalen naar concrete, laagdrempelige tools die de Vlaming rechtstreeks bereiken.