Door de inrichting aan te passen kan je via nudging de gezonde keuzes extra promoten. Het belangrijkste is dat de hele ruimte ‘gezondheid’ uitstraalt. Dat betekent: reclame maken voor gezond en bezoekers het gevoel geven dat ze beter voor zichzelf willen zorgen.

Zorg er daarom voor dat het grootste deel van het zichtbare aanbod gezond is. Dat het aantrekkelijk gepresenteerd en makkelijk te nemen is. Het keuken-, bedienings- of winkelpersoneel is trots op het aanbod, dat zie je. Reclame voor energiedranken, automaten vol suikerhoudende frisdrank of de geur van frietjes horen daar natuurlijk niet bij. Hieronder enkele concrete tips, bekijk welke in jouw organisatie inzetbaar zijn om het gezonde aanbod voor de hand liggend te maken.

  • Plaats de gezonde keuze op een goede plaats:
    • op ooghoogte in de rekken of automaten
    • vooraan in de rekken
    • in het midden van een schap of toonbank
    • bij de ingang of bij het begin van de looproute
    • rechts van de medewerker aan de kassa van de kantine of het restaurant
  • Bied gezonde producten altijd op dezelfde, in het oog springende plaats aan. Zo vinden mensen ze gemakkelijk terug.
  • Bied fruit en snackgroenten aan bij de kassa.
  • Hoe groter het assortiment gezonde producten, hoe groter de kans dat ze worden aangekocht. Bied bv. meerdere soorten water aan (plat, bruisend, met een smaakje) en slechts één soort gesuikerde frisdrank. Of meerdere soorten fruit en één soort koek.
  • Voorzie gezonde keuzes van een label. Geef bv. voedingsmiddelen uit de groene zone van de voedingsdriehoek of evenwichtig samengestelde gerechten een sticker. Laat dit label terugkeren op het menu en bij de voedingsmiddelen. Zo vestig je er de aandacht op en is het herkenbaar.
  • Promoot alleen de gezonde keuze. Haal foto’s en reclame van ongezondere voedingsmiddelen weg. Overleg met je leverancier om bijvoorbeeld de vormgeving van de automaat of het menu aan te passen.
  • De prijs van een voedingsproduct bepaalt mee de aankoop. Zorg dat de gezonde keuze voordeliger is dan de minder gezonde. Communiceer ook duidelijk dat de gezonde optie goedkoper is. Of werk met voordelige gezonde deals, zoals soep met brood. 
  • Hoe een voedingsmiddel smaakt is voor veel mensen belangrijker dan of het al of niet gezond is. Organiseer daarom proefmomenten waarbij bezoekers nieuwe dingen kunnen proeven. Bijvoorbeeld nieuwe soorten broodbeleg of niet goed gekende fruit of groenten.
  • Benamingen als ‘gezond’ of ‘vegetarisch’ zetten meestal niet aan tot kopen. Wees creatief en bedenk namen die het niveau van ‘broodje gezond’ of ‘vegetarische lasagnes’ overstijgen.
  • Bezoekers staan meer open voor een onbekend voedingsmiddel als je het aanbiedt in een menu.
  • Benoem gezonde producten en acties eerst op het menu, bv. op borden, schermen, het drukwerk en intranet. In het menu kan je ook de labels gebruiken die je bij gezonde voedingsmiddelen en gerechten plaatst.
  • Vertel met promotiemateriaal dat collega’s, medestudenten, bezoekers… al voor het gezonde aanbod kiezen. Zo communiceer je over de sociale norm. Het voorbeeldgedrag zal positief werken. Gezond Leven ontwikkelde een affiche waarop staat dat veel collega’s een stuk fruit eten. Deze kan ingezet worden op de werkvloer en in het hoger onderwijs.
  • Plaats bij de ingang van de refter, kantine of het bedrijfsrestaurant een bord of banner met een boodschap zoals ‘Kies jij ook voor gezond?’. Als dat mensen aanspreekt, is de kans groter dat ze daadwerkelijk voor gezonde maaltijden met het groene hartje gaan kiezen. Je kan dit aanvullen met een bedanking bij de uitgang zoals ‘Koos jij ook voor gezond? Bedankt!’. Gebruik hiervoor deze kant-en-klare affiches!

Belangrijk! Combineer bovenstaande tips en materialen, zo bereik je het grootste effect. Verander ze ook regelmatig, iets nieuws valt áltijd op.

Bespreek deze (nieuwe) indeling ook met de medewerkers van het bedrijfsrestaurant, de kantine, het restaurant, de sportclub of de winkel. Zo weet iedereen wat de bedoeling is en zijn ze gemotiveerd om er extra op te letten.